لینک های دسترسی

Breaking News

امیری: شرکت کنندگان نشست آستانه حمایت شان را از ایجاد حکومت همه شمول در افغانستان ابراز داشتند


رینا امیری، نماینده ویژه امریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان، در پایان نشست مشترک پنج کشور آسیای میانه و مقامات ایالات متحده امریکا در آستانه، پایتخت قزاقستان، گفت که اکثریت شرکت کنندگان این نشست حمایت شان را از ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان ابراز داشتند.

او روز جمعه ۲۸ جولای (۶ اسد) در تویتی در مورد این نشست نوشته است که اشتراک کنندگان این نشست، احترام به حقوق زنان را برای ثبات اقتصادی، تامین امنیت و صلح مهم تلقی کردند.

امیری گفت: " توافق گسترده‌ی وجود داشت که حکومت همه شمول و تامین حقوق زنان برای ثبات اقتصادی، تامین امنیت و صلح ضروری است. نمایندگان ویژه، ضمن تاکید روی تامین حقوق کامل زنان در دین اسلام‌، نقش زنان را در توسعه و تعالی کشورهای شان بسیار مهم دانستند. "

در این نشست که روز پنجشنبه در آستانه برگزار شد، علاوه بر توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور افغانستان، و رینا امیری، نماینده ویژه این کشور در امور حقوق زنان و دختران افغانستان، نمایندگان کشورهای قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز شرکت داشتند.

توماس وست نیز صفحه توییتر خود درباره این نشست نوشت است:‌ "من از هر یک از آنها به خاطر بحث معنادار پیرامون موضوعات مهم از جمله امنیت، حقوق بشر، اقتصاد و نیازهای بشری تشکر می کنم."

در همین حال، تالگات کالیف، سفیر سیار وزارت خارجه قزاقستان، در این نشست در مورد اهمیت بر توافق یک رویکرد عملی واحد در مورد تامین ثبات افغانستان تاکید کرد.

وزارت خارجهٔ قزاقستان نیز گفته است که اشتراک کنندگان این جلسه در مورد مسایل مختلف از جمله فراهم‌آوری کمک های بشردوستانه، حفاظت از حقوق بشر، همکاری بین المللی با افغانستان، و همچنین تضمین امنیت و مبارزه با تروزیزم صحبت کردند.

توماس ویست و رینا امری قرار است پس از نشست آستانه به دوحه، پایتخت قطر، بروند تا با هیات حکومت طالبان گفتگو کنند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۶ جولای (چهارم اسد) با نشر خبرنامه‌ای گفت که این دو مقام امریکایی از ۲۶ تا ۳۱ جولای سرگرم سفر به قطر و قزاقستان بوده و در این جریان در مورد امنیت، مبارزه با مخدرات و حقوق زنان در افغانستان صحبت خواهند کرد.

در خبرنامه آمده است: "در دوحه، آنان با هیاتی از نمایندگان طالبان و تکنوکرات‌های مسلکی از وزارت‌خانه‌های کلیدی افغانستان دیدار خواهند کرد تا علایق اساسی در افغانستان را به بحث بگیرند. مسایل عمدۀ بحث شامل حمایت بشردوستانه برای مردم افغانستان، ثبات اقتصادی، رفتار منصفانه و محترمانه با همه افغان‌ها به شمول زنان و دختران، موضوعات امنیتی و تلاش‌ها برای مبارزه با تولید و قاچاق مخدرات خواهد بود."

وزارت خارجه طالبان نیز با نشر خبرنامه‌ای گفته است که قرار است یک هیات به رهبری مولوی امیرخان متقی، سرپرست این وزارت، برای گفتگو با مقامات امریکایی به دوحه برود.

وزارت خارجه طالبان در این خبرنامه گفته است:"در این مذاکرات برای افغانستان بحث پیرامون ختم تعزیزات فهرست سیاه، آزاد ساختن ذخایر ارزی و نقض حریم هوایی افغانستان در اولویت قرار خواهند داشت".

شماری از مقامات امریکایی پیش از این با رهبران گروه طالبان دیدار کرده اند، اما این نخستین بار است که یک هیات امریکایی با مقامات ارشد حکومت طالبان و تکنوکرات های برخی وزارت‌های افغانستان گفتگو می کند.

این دیدار میان مقامات امریکایی و گروه طالبان در حالی برگزار می شود که کمتر از ۲۰ روز به دومین سالروز بازگشت طالبان به افغانستان باقی مانده است.

XS
SM
MD
LG