لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل به طالبان: بازداشت دختران و زنان را به اتهام 'بدحجابی' متوقف کنید


آرشیف
آرشیف

سازمان عفو بین الملل در واکنش به بازداشت تعدادی از زنان و دختران توسط حکومت طالبان در افغانستان به اتهام بدحجابی گفت که طالبان روند جدید بازداشت‌های زنان و دختران افغان را که بدن شان به طور کامل پوشش حجاب ندارند، آغاز کرده است.

عفو بین‌الملل ناوقت جمعه پنجم جنوری (۱۵ جدی) در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که طالبان این زنان را به اتهام بدحجابی در حالی که با حجاب بودند و فقط چشمانش معلوم می‌شد، بازداشت کردند.

این سازمان گفته است: "بر اساس قانون پوشش طالبان، سرکوب زنان و بازداشت خودسرانه آنها یکی دیگر از تخلفات علیه حرکت و بیان آزادانه زنان در افغانستان است که این روند سرکوب زنان باید فوراً متوقف شود و بازداشت‌شدگان آزاد شوند".

برخی از نهادهای حامی حقوق زنان افغانستان گفته اند که طالبان در روزهای اخیر زنان و دخترانی را در ولایت‌های کابل و غزنی به ویژه در مناطق دشت برچی و خیرخانه به "بهانه بدحجابی" بازداشت کرده و به جای نامعلوم انتقال داده اند.

ریچارد بنیت، نماینده ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان نیز روز جمعه، پنجم جنوری (۱۵ جدی) در شبکه اجتماعی ایکس از بازداشت زنان توسط طالبان ابراز تاسف کرد و گفت که طالبان با بازداشت زنان، آزادی بیان آنها را محدود کرده و سایر حقوق آنها را به خطر انداخته اند.

بنیت از طالبان خواسته است که زنان بازداشت‌شده را فوراً بدون هیچ قید و شرطی آزاد کنند.

جنبش شنبه‌های ارغوانی نیز با نشر اعلامیه‌ای از این عملکرد طالبان انتقاد کرده و گفته است که طالبان دختران خردسال را در دشت برچی و خیرخانۀ کابل و ولایت غزنی، به دلیل اینکه لباس مورد نظر این گروه را نپوشیده بودند، بازداشت و به جای نامعلوم انتقال داده اند.

به گفتۀ این جنبش اعتراضی زنان، طالبان اعضای خانواده دختران و زنان بازداشت‌شده را مجبور کرده اند که در عوض رهایی بستگان شان، علیه پوشش دختران بازداشت شده و به نفع "حجاب اجباری طالبانی" شعار دهند و راهپیمایی کنند.

در اعلامیه آمده است: "طالبان در حوزه‌های پولیس این گروه، بستگان این زنان و دختران را مورد بی‌احترامی و توهین قرار داده و به آنان هشدار داده اند که در صورت عدم‌ رعایت احکام مورد نظر طالبان از دین و شریعت و تن‌ ندادن به حجاب اجباری طالبانی، روند بازداشت‌ها ادامه خواهد داشت و در صورت بازداشت مجدد، این زنان با مجازات سنگین‌‌تر مواجه خواهند شد".

جنبش شنبه‌های ارغوانی، این اقدامات حکومت طالبان را محکوم کرد و آن را نتیجه چشم‌پوشی جامعه جهانی بر نقض حقوق بشر توسط طالبان و تعامل با این گروه خوانده است.

این جنبش، افزایش بازداشت و ربودن زنان توسط طالبان را ادامه سیاست ظلم سیستماتیک این گروه علیه زنان در جامعه دانسته است که به بهانه اجرای احکام شرعی انجام می‌شود.

پیش از این، دفتر هیات معاونت ملل متحد و شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان این اقدام طالبان را نگران‌کننده خوانده بودند.

یوناما روز چهارشنبه سوم جنوری (۱۳ جدی) با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با بیان اینکه خواستار توقف بازداشت‌های خودسرانه است، گفت: "حقوق خانواده، وکلا، مراقبت، دادرسی عادلانه باید رعایت شود".

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در مصاحبه با تلویزیون ملی که تحت کنترل طالبان است، در پاسخ به درخواست یوناما گفت که در افغانستان هیچ بازداشت خودسرانه‌ای صورت نگرفته و اقدامات در این زمینه قانونی و شرعی است.

واکنش چهره‌های سیاسی افغان

برخی از شخصیت‌های سیاسی افغانستان و رهبران احزاب سیاسی، با نکوهش بازداشت زنان افغان توسط حکومت طالبان در کابل تحت عنوان بدحجابی گفته اند که اقدامات این گروه را در تاریخ افغانستان بی‌نظیر است و باعث خشم شهروندان این کشور شده است.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در شبکۀ اجتماعی ایکس گفته است که طالبان طبق پالیسی و برنامه خود زنان و دختران را از آموزش، کار و حتی تردد محروم کرده اند.

او نگاشته است: "این اعمال، که با آموزه‌های انسانی/دینی و عرفی در تضاد است، زخم‌های عمیقی بر روح/روان جامعه وارد کرده‌ اند که متاسفانه تا مدت‌ها اثرات این زخم باقی خواهند ماند".

نبیل از جامعه جهانی خواسته است که جامعه جهانی در قبال این اقدامات طالبان سکوت نکند و از مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان حمایت کند.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، نیز از بازداشت زنان و دختران در کابل توسط حکومت طالبان انتقاد کرده است.

او در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است: "ربودن دختران در کابل و بی‌احترامی به آنان و طرح مسله بی‌حجابی گزینشی بوده و بهانه‌ای است برای تحقیر قومی و مذهبی یک ملیت خاص".

او گفته است که این اقدامات طالبان، ورق دیگری به "دوسیه قطور نقض حقوق بشری" اداره موقت این گروه می‌افزاید.

گروه

XS
SM
MD
LG