لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش احساسات ضد حزب الله در لبنان


احساسات ضد حزب الله در لبنان بخصوص در میان جمعیت مسیحیان این کشور به دنبال ادامه بن‌بست بر سر انتخاب رییس جمهور و اخیراً کشته شدن یک لبنانی مسیحی در یک حادثه تیراندای با حزب الله، افزایش یافته است.

حزب الله، حزب سیاسی شیعیان لبنان که از حمایت ایران برخوردار است تا حدی مشروعیت را در لبنان کسب کرده بود. دنیا کولیلت خطیب، رییس مرکز تحقیق برای همکاری و صلح در بیروت، پایتخت لبنان، می‌گوید که علت این مشروعیت اتحاد آن با جنبش آزاد میهن پرست مسیحی میشل عون، رییس جمهور قبلی، بود.

اما این رابطه بخاطر تقاضای مکرر حزب الله برای رسیدن سلیمان فرنجیه به کرسی ریاست جمهوری، کرسی که بطور سنتی توسط یک مسیحی اداره می‌شود، خدشه دار شده است. جنبش آزاد میهن پرست و دیگر سیاستمداران مسیحی متحد شده و این تقاضای حزب الله را رد کرده اند. با این که فرنجیه یک مسیحی است، او با حزب الله متحد شده و روابط نزدیک با بشارالاسد، رییس جمهور سوریه دارد.

در عین حال یک لاری مملو از سلاح های حزب الله اخیراً در شهر مسیحی کاهالی، واژگون شد که باعث درگیری بین مردان مسلح حزب الله و ساکنان شهر شد. در نتیجه این رویدا یک تن از اعضای حزب الله و یک مسیحی کشته شدند.

دانیا خطیب، رییس مرکز تحقیق برای همکاری و صلح در بیروت، به صدای امریکا گفت این رویداد ها مسیحیان و دیگر لبنانی هایی را آشفته کرده که از تسلط حزب الله خسته شده اند و خواهان بدست گرفتن کنترول هستند.

او افزود: "یک عقب گرد بزرگ از جانب مسیحیان وجود دارد. این تنها موضوع رییس جمهور نیست. آنها احساس می‌کنند که حضور و زندگی شان با تهدید رو به رو است. حزب الله هنوز درک نکرده که نمایش قدرت واکنش ایجاد می‌کند. آنها هنوز هم این مفکوره را دارند که در قدرت هستند و به سازش نیاز ندارند."

خطیب گفت، بعضی از لبنانی ها به او گفته اند که آنها رژیم فدرال می‌خواهند تا قدرت حزب الله را کاهش دهند، و شماری دیگر لبنانی ها گفته اند که کشوری جدا از نفوذ شیعیان می‌خواهند. آنها گفته اند به اسلحه نیاز دارند تا بخاطر تقسیم کشور بجنگند چون آنها نمی توانند با حزب الله و حامیان شان زندگی کنند.

از سوی دیگر، ندیم شهادی، اقتصاد دان لبنانی و روزنامه نگار عرب نیوز عربستان سعودی، گفت:‌ "اما همه فدرالیست ها روی یک فورمول و منطق توافق ندارند. موضوع مشترک این است که اگر ما نمی‌توانیم با حزب الله مسلح زندگی کنیم و نمی توانیم آن را خلع سلاح کنیم گزینه دیگر، جدایی است."

مایکل ینگ، کارمند مرکز تحقیقاتی کارنگی شرق میانه در بیروت، گفت حزب الله صدمات مکرر را به جامعه مسیحی در سه سال گذشته وارد کرده است.

آقای ینگ در روزنامه "ده نشنل" دبی نگاشته است: "مسیحیان این گروه [حزب الله] را مسوول انفجار امونیم نایتریت در بندر بیروت در ماه اگست سال ۲۰۲۰ می‌دانند که قسمت های زیادی از محلات مسیحی‌نشین بیروت را تخریب کرد. حزب الله به جابجای این مواد متهم دانسته می‌شود."

ینگ می‌گوید این ادعای حزب الله که گویا لبنان را در برابر اسراییل محافظت می‌کند، حتی جذابیتش را در میان برخی جوامع شیعه نیز از دست داده است. در حالیکه این گروه از جنگش در مقابل اسراییل به حیث تهدید استفاده کرده و قدرتش را بالای دیگران اعمال می‌کند، مردم لبنان از مشتعل شدن یک جنگ داخلی دیگر هراس دارند.

گروه

XS
SM
MD
LG