لینک های دسترسی

Breaking News

انجلینا جولی خواستار رهایی مطیع‌الله ویسا از بند طالبان شد


انجلینا جولی، هنرپیشۀ مشهور سینمای هالیوود و سفیر پیشین حسن نیت کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان نامه‌ای به مطیع‌الله ویسا، رییس انجمن "راه قلم" و مدافع حقوق آموزش دختران که فعلاً در بند طالبان است، نوشته و گفته است که در تلاش برای رهایی او با فعالان دیگر همصدا شده است.

انجلینا در نامه خود خطاب به مطیع‌الله ویسا نوشته است: "من نیز مانند سایر دوستان افغانستان توام با شوک خبرهای دستگیری و زندانی‌ شدن شما را دنبال کردم."

خانم جولی که خود یک فعال امور بشری نیز است در تمجید از کارکردهای ویسا نگاشته است: "می‌دانم که شما بیش از یک دهه از زندگی خود را وقف کمک به کودکان افغان، به ویژه در مناطق روستایی، برای دسترسی به کتاب و ابزار و فرصت رفتن به مکتب کرده‌اید."

این هنرپیشهٔ مشهور سینمای هالیوود در حساب انستاگرام خود با همرسانی عکس‌های از مطیع‌الله ویسا نوشته است: "او یکی از مردان افغان است که از حقوق زنان و دختران در افغانستان دفاع می‌کند."

جولی افزوده است: "او (ویسا) با تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت رفتن دختران به مکتب مخالفت کرد. حالا او در زندان است. من امروز نامه‌ای در حمایت از او نوشتم."

انجلینا جولی در نامهٔ خود نگاشته است: "من نیز مانند شما، امیدوارم روزی برسد که در آن هر کودک افغان بتواند به مکتب، کالج یا پوهنتون برود و آزادانه به یک افغانستان صلح آمیز کمک کند."

مطیع‌الله ویسا و برادرش عطاالله ویسا،‌ در سال ۲۰۰۹ میلادی انجمن ''راه قلم'' را در افغانستان ایجاد کردند که بیشتر فعالیت این نهاد در بخش آموزش متمرکز بوده است.

مطیع‌الله ویسا به تاریخ ۲۷ مارچ هنگام بازگشت از مسجد "ویس قرنی" به سوی منزل در منطقه خوشحال خان از مربوطات حوزه پنجم امنیتی شهر کابل توسط استخبارات گروه طالبان بازداشت شد.

دو روز بعد از این رویداد، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به صدای امریکا بازداشت رییس انجمن "راه قلم" را تایید کرد. او در مصاحبه‌ای با برنامهٔ حایل صدای امریکا گفته بود: "فردی به نام ویسا اقدامات خودسرانه داشت، بدون اینکه نظام را در جریان بگذارد نشست‌های پنهان و آشکار را راه اندازی می‌کرد. با خارج روابط داشت و از خارج دستور می‌گرفت."

سخنگوی حکومت طالبان همچنان اتهام وارد کرد که ویسا "بر خلاف نظام کار می‌کرد" و باید برای تحقیقات احضار می‌شد.

عطاالله ویسا، برادر بزرگ مطیع‌الله ویسا به تاریخ ۲۹ مارچ (۹ حمل) در گفتگو با صدای امریکا اتهامات طالبان علیه برادرش را رد کرد و گفت که این اتهامات موجه نیست.

او افزود: "اقدامات ما علنی بود، فعالیت‌های ما علنی بود، از سال ۲۰۰۹ کاری که ما انجام می‌دهیم برای ملت عیان است، برای همه دنیا معلوم است، به ضرر و زیان کسی نبود، به نفع ملت بود، این حق انسانی، مدنی، حق اسلامی ما است که با ملت صحبت کنیم و ملت باید حق‌اش را بگیرد."

انجمن "راه قلم" یک نهاد مدنی است که به گفتۀ عفو بین‌الملل ۳۰۰۰ داوطلب در این نهاد، حق تحصیل در افغانستان را ترویج می‌کنند و ویسا نیز از حقوق خود برای آزادی بیان و اجتماعات مسالمت‌آمیز استفاده کرد.

خانم جولی در نامهٔ خود گفته است: "ما هرچند تاکنون همدیگر را ملاقات نکرده‌ایم اما امیدوارم به زودی ببینیم. من رویای این را دارم که بازهم به کابل بروم و با شما، خانواده شما، دوستان و همکاران شما که متعهد به حمایت از کودکان برای دستیابی به موفقیت هستید، بنشینم."

خانم جولی افزوده است: "با همه کسانی که خواهان آزادی شما هستند، هم‌صدا شده‌ام، تا بتوانید به کار مهم خود ادامه دهید و همه محدودیت‌های تحصیلی برای دختران برداشته شود."

او خطاب به ویسا گفته است که او فراموش نشده است و پس از هر شب سیاه صبح روشن خواهد آمد.

انجلینا جولی پیش از این نیز برای جلب توجه جهانیان به وضعیت در افغانستان و در حمایت از حقوق زنان و دختران افغان چندین پست در انستاگرام خود نشر کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG