لینک های دسترسی

Breaking News

اظهارات شهزاده هری باشندگان هلمند را خشمگین کرده است


به دنبال اظهارات جنجال برانگیز هری، شهزادهٔ بریتانیا، در مورد کشتن ۲۵ نفر در ولایت هلمند، اعضای خانوادهٔ قربانیان حملات نظامیان بریتانیایی در این ولایت خواستار محاکمهٔ شهزاده هری شده اند.

هری در کتاب خاطرات خود نوشته است که در سال ۲۰۱۲ زمانیکه در افغانستان به حیث معاون پیلوت هلیکوپتر آپاچی خدمت می‌کرد، در جریان عملیات نظامی ۲۵ تن از جنگجویان طالبان را کشته است.

این شهزادهٔ بریتانیایی گفته است که از این عملکرد خود نه احساس غرور می‌کند و نه شرمساری، و در گرماگرم جنگ، طالبان را به مثابهٔ "مهره هایی می‌دانست که از صفحه شطرنج برداشته می‌شوند."

نوشته‌های شهزاده هری در مورد یک دهه خدمت در صفوف قوای مسلح بریتانیا به ویژه جزییات ماموریت وی بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ در افغانستان واکنش‌های گسترده را بر انگیخته است.

دوازده سال پیش زمانیکه ملا عبدالله برای خریداری به بازار قریه اش در ولسوالی نهرسراج ولایت هلمند رفته بود، نمی‌دانست که آخرین باری است که خانواده‌اش را می‌بیند.

او نه عضو خانواده اش را در سال ۲۰۱۱ در عملیات هوایی نیروهای بریتانیایی از دست داده است. پدر و مادر، خواهر و یک برادر همراه با پنج عضو دیگر خانوادهٔ او در حمله هوایی بر خانه اش جان باختند.

او گفت: "از جامعهٔ جهانی تقاضا می کنیم که این شخص [شهزاده هری] را محاکمه کند. برای ما باید غرامت جنگی پرداخته شود. ما خانه و اعضای خانواده را از دست دادیم."

شماری از محصلان و استادان پوهنتون ولایت هلمند نیز به اظهارات شهزاده هری واکنش نشان داده و خواستار محاکمهٔ وی شده اند.

سید احمد سید، استاد پوهنتون هلمند، گفت: "ظلم هایی که توسط شاهزاده هری، دوستانش و یا هر کس دیگری در هلمند یا هر جای افغانستان انجام شده است، غیرقابل قبول و ظالمانه است. این اعمال در تاریخ باقی خواهد ماند. تاریخ افغانستان این اعمال را فراموش نخواهد کرد."

نبی آغا، باشندهٔ گرشک ولایت هلمند، نیز ۱۱ عضو خانواده اش به شمول زنان و کودکان را در عملیات هوایی نیروهای بریتانیایی از دست داده است.

او گفت: "وقتی این حادثه رخ داد، نیروهای انگلیسی اینجا بودند، امریکایی‌ها در آن زمان اینجا نبودند. ما مشغول خوردن نان شب بودیم که یک طیاره بر فراز قریه پرواز کرد. این طیاره دوباره برگشت و خانه را هدف قرار داد. خانه پر از زنان و کودکان بود. یک ساعت صدای گریه از آن خانه شنیده می‌شد و بعد از آن همه چیز ساکت شد."

مقام های طالبان نیز اظهارات شهزاده هری را نکوهش کرده و آنرا تجربهٔ ناگوار مردم افغانستان در اشغال قوای خارجی عنوان کرده اند.

انس حقانی، یکی از اعضای ارشد گروه طالبان، در تویتی خطاب به این شهزادهٔ بریتانیا نگاشته است: "آقای هری! کسانی را که شما کشتید،‌ انسان بودند، نه مهره‌های شطرنج. آنها خانواده‌ داشتند و انتظار برگشت‌شان را داشتند."

حقانی همچنین نگاشته است: "در میان قاتلان افغان‌ها، بسیاری نجابت شما را ندارند که وجدان خود را آشکار کنند و به جنایات جنگی خود اعتراف کنند. واقعیت آنچه است که شما گفته اید. مردم بی‌گناه ما،‌برای سربازان، رهبران نظامی و سیاسی شما مهره‌های شطرنج بودند. "

جیل لالیس، خبرنگار اسوشیتد پرس در لندن، می گوید که این کتاب ممکن به روابط شهزاده هری با خانواده سلطنتی بریتانیا صدمه وارد کند، زیرا به گفتهٔ او، در این کتاب در مورد دعوا و پرخاشگری خانوادهٔ سلطنتی نیز افشاگری‌هایی صورت گرفته است.

لالیس می گوید، شهزاده هری که به عنوان یک پیلوت طیاره جنگی در افغانستان طالبان را هدف قرار داده است، به گفته برخی نظامیان، نباید شمار افرادی را که هدف قرار داده است، در کتابش ذکر می کرد.

او گفت: "یکی از تاثیرگزارترین افشاگری در کتاب خاطرات شهزاده هری تجربه او در اردوی بریتانیا است. او در کتاب خود به کسانی که هدف قرار داده است، مهره های شطرنج خطاب کرده است نه انسان. اما مردم می گویند همچو اظهارات برخورد انسانی را نشان نمی‌دهد و بی معنی بوده و در واقعیت برای شهزاده هری تهدید امنیتی را بیشتر می‌سازد."

این کتاب قرار است به تاریخ ۱۰ جنوری به بازار عرضه شود، اما برخی از رسانه‌ها از جمله اسوشیتدپرس و روزنامهٔ گاردین به کاپی آن که به زبان اسپانیایی نشر شده است، دست یافته اند.

XS
SM
MD
LG