لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار بلینکن در نشست جی۷: اسراییل غزه را اشغال نکند


انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده
انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده می‌گوید که ممکن پس از جنگ اسراییل و حماس یک دورهٔ انتقالی ضروری باشد، اما هشدار داد که اسراییل نباید غزه را دوباره اشغال کند.

بلینکن روز چهارشنبه هشتم نومبر (۱۷ عقرب) در یک کنفرانس خبری در حاشیهٔ نشست گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان (جی۷) در توکیو بر حمایت امریکا از تلاش‌های اسراییل برای از بین بردن حماس تاکید کرد، اما افزود: "واضح است که اسراییل نمی تواند غزه را اشغال کند."

نیروهای اسراییلی در سال ۲۰۰۵ از غزه بیرون شدند، اما پس از آنکه گروه حماس کنترول این ساحه را در دست گرفت، اسراییل غزه را در محاصره قرار داد.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز دوشنبه ششم نومبر (۱۵ عقرب) گفت که کشورش پس از آنکه جنگ با گروه حماس پایان یافت ''مسوولیت امنیت کلی'' نوار غزه را برای مدت نامحدودی به عهده خواهد گرفت.

اما وزیر خارجهٔ امریکا گفت: "اکنون، واقعیت این است که ممکن است در پایان درگیری به یک دورۀ انتقالی نیاز باشد. اما ضروری است که مردم فلسطین برای حکومت در غزه و کرانه غربی نقش محوری داشته باشند."

پس از حملهٔ هفتم اکتوبر گروه حماس بر اسراییل، نظامیان اسراییلی افزون بر محاصرۀ کامل غزه، به گونۀ پیهم و بدون وقفه حملات هوایی، زمینی و دریایی را بر این باریکه راه اندازی کرد و این حملات هنوز هم با تمام شدت ادامه دارد.

به گفتهٔ مقامات اسراییلی، در حملهٔ هفتم اکتوبر گروه حماس بر اسراییل، ۱۴۰۰ نفر کشته شدند و تندروان حماس کم و بیش ۲۴۰ نفر، به شمول شهروندان خارجی را گروگان گرفتند.

در همین حال وزارت صحت غزه گفته است که شمار افرادیکه در نتیجهٔ حملات تهاجمی اسراییل در نوار غزه کشته شده اند، به بیش ۱۰ هزار نفر رسیده است که شامل بیش از چهار هزار کودک فلسطینی می‌شود. اما آماری که از سوی وزارت صحت غزه ارایه شده، تا حال از سوی مراجع مستقل تایید نشده است.

نتنیاهو تاکید کرده است که تا زمانی که گروگان‌های اسراییلی از نزد حماس آزاد نشوند، آتش‌بسی برقرار نخواهد شد، اما او روز سه شنبه گفت که کشورش ممکن است به توقف حملات توافق کند تا کمک‌های بشردوستانه وارد غزه شود و یا هم اجازه بدهد تا گروگان‌ها، قلمرو محاصره شدهٔ فلسطین را ترک کنند.

در بیانیه مشترکی که روز چهارشنبه منتشر شد، وزیران خارجه گروه ۷ خواستار "توقف موقت حملات و ایجاد دهلیز بشردوستانه" شدند تا امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه و آزادی گروگان‌ها فراهم شود.

بیانیهٔ گروه ۷ همچنین از دفاع اوکراین در برابر روسیه "تا زمانی که لازم باشد" حمایت کرده است. این اعلامیه ادعای ارسال تسلیحات از کوریای شمالی به روسیه را محکوم کرد و طیف وسیعی از اقدامات چین را مورد انتقاد قرار داد.

بلینکن در توکیو تاکید کرد که باوجودیکه درگیر مسایل فوری در اروپا و شرق میانه است اما تمرکز بر آسیا برای ایالات متحده مهم است. او گفت: "حوزۀ اقیانوس‌های هند-آرام برای آیندۀ ما حیاتی است."

پیش از این نیز وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته بود که امریکا مخالف اشغال دوبارۀ درازمدت نوار غزه از سوی اسراییل است.

ویدانت پتیل، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا روز سه شنبه هفتم نومبر (۱۶ عقرب) در صحبت با خبرنگاران گفت: "عمومی صحبت کنم، ما از اشغال دوبارۀ غزه [توسط اسراییل] حمایت نمی‌کنیم و نه هم اسراییل خواستار آن است."

پتیل گفت: "دیدگاه ما این است که فلسطینی‌ها باید پیشگام چنین تصامیم باشند و غزه سرزمین فلسطینی است و سرزمین فلسطین باقی خواهد ماند."

گروه

XS
SM
MD
LG