لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده: مخالف اشغال دوبارۀ غزه از سوی اسراییل استیم


نظامی اسراییلی در جریان عملیات زمینی در نوار غزه
نظامی اسراییلی در جریان عملیات زمینی در نوار غزه

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که امریکا مخالف اشغال دوبارۀ درازمدت نوار غزه از سوی اسراییل است.

ویدانت پتیل، روز سه شنبه هفتم نومبر (۱۶ عقرب) در صحبت با خبرنگاران گفت: "عمومی صحبت کنم، ما از اشغال دوبارۀ غزه [توسط اسراییل] حمایت نمی‌کنیم و نه هم اسراییل خواستار آن است."

پتیل گفت: "دیدگاه ما این است که فلسطینی‌ها باید پیشگام چنین تصامیم باشند و غزه سرزمین فلسطینی است و سرزمین فلسطین باقی خواهد ماند."

نیروهای اسراییلی در سال ۲۰۰۵ از غزه بیرون شدند، اما پس از آنکه گروه حماس کنترول این ساحه را در دست گرفت، اسراییل غزه را در محاصره قرار داد.

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفت: "اسراییل و منطقه باید امن باشد و غزه نباید پایگاهی باشد که از آن حملات تروریستی علیه مردم اسراییل یا جای دیگری راه اندازی شود."

همزمان با این، بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، روز سه شنبه گفت که نیروهای اسراییلی قلب شهر غزه را به محاصره در آورده اند. او گفت تا زمانیکه گروه حماس گروگان‌ها را رها نکنند، هیچ آتش‌بس یا انتقال نفت و گاز به غزه صورت نخواهد گرفت.

پس از حملهٔ هفتم اکتوبر گروه حماس بر اسراییل، نظامیان اسراییلی افزون بر محاصرۀ کامل غزه، به گونۀ پیهم و بدون وقفه حملات هوایی، زمینی و دریایی را بر این باریکه راه اندازی کرد و این حملات هنوز هم با تمام شدت ادامه دارد.

به گفتهٔ مقامات اسراییلی، در حملهٔ هفتم اکتوبر گروه حماس بر اسراییل، ۱۴۰۰ نفر کشته شدند و تندروان حماس کم و بیش ۲۴۰ نفر، به شمول شهروندان خارجی را گروگان گرفتند.

یک روز پیش از این، بنیامین نتنیاهو گفته بود که کشورش پس از آنکه جنگ با گروه حماس پایان یافت ''مسوولیت امنیت کلی'' نوار غزه را برای مدت نامحدودی به عهده خواهد گرفت.

در همین حال وزارت صحت غزه گفته است که شمار افرادیکه در نتیجهٔ حملات تهاجمی اسراییل در نوار غزه کشته شده اند، به بیش از ده هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است که بیشتر قربانیان زنان و کودکان فلسطینی اند.

اما آماری که از سوی مقامات اسراییل و وزارت صحت غزه ارایه شده، تا حالا از سوی مراجع و منابع مستقل تایید نشده است.

این مطلب با استفاده ازگزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس تهیه شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG