لینک های دسترسی

Breaking News

حملات در خیبرپشتونخوا سبب کشته شدن نه منسوب امنیتی پاکستان شد


شماری از سربازان پاکستانی هنگام قدم زدن در تپه‌ای واقع در وزیرستان جنوبی (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌
شماری از سربازان پاکستانی هنگام قدم زدن در تپه‌ای واقع در وزیرستان جنوبی (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

مقامات امنیتی پاکستان روز جمعه ۲۰ سپتمبر (۳۰ سنبله) گفتند که در حملات جداگانه دست‌کم نه سرباز آن کشور در شمال‌غرب آن کشور کشته شدند.

به گفتهٔ مقامات امنیتی پاکستان، این حملات در وزیرستان شمالی وجنوبی ایالت خیبرپشتونخوا که هم‌مرز با افغانستان است، صورت گرفته است.

تا حالا هیچ فرد و یا گروهی مسوولیت این حملات مرگبار را بر عهده نگرفته است، اما گمان آن می‌رود که تحریک طالبان پاکستان‌(تی‌تی‌پی) این حملات را انجام داده است. این گروه ایالت خیبرپشتونخوا را به عنوان پایگاه خود استفاده می‌کند.

مقامات امنیتی گفته‌اند که در حمله بر روستای میشا واقع در وزیرستان جنوبی شش سرباز کشته و ۱۱ نفر دیگر زخمی شدند.

در یک حملهٔ جداگانه تندروان بر گزمه اردوی پاکستان، سه سرباز در وزیرستان شمالی کشته شدند و سه نیروهای امنیتی دیگر زخمی شدند.

اردوی پاکستان با نشر اعلامیه‌ای هر دو حمله- در وزیرستان شمالی و جنوبی-را تایید کرده است، اما تنها تلفات حمله در وزیرستان جنوبی را تایید کرده است. اما در مورد تلفات حملهٔ دومی که در وزیرستان شمالی صورت گرفت، تبصره نکرده است.

مقام‌های پاکستانی همواره ادعا کرده‌اند که جنگجویان تحریک طالبان پاکستانی حملات خود را علیه آن کشور از افغانستان سازماندهی می‌کنند، اتهامی که طالبان بار‌ها رد کرده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان، در واکنش به اظهارات اخیر فصیح‌الدین فطرت، لوی درستیز طالبان، مبنی بر این‌که هیچ‌کسی موجودیت پناه‌گاه تی‌تی‌پی در خاک افغانستان را ثابت کرده نمی‌تواند، به خبرنگاران گفت که گزارش‌های سازمان ملل متحد حضور تحریک طالبان پاکستانی این کشور را تایید کرده است.

به گفتۀ بلوچ، موضع پاکستان دربارۀ گروه‌های تروریستی در افغانستان واضح و روشن است. او افزود: "ما در مواقع مختلف، شواهدی از فعالیت این گروه‌های تروریستی که در داخل افغانستان مخفیگاه‌ها و پناهگاه‌ها دارند، ارایه کرده‌ایم."

مقام‌های پاکستانی همواره مدعی شدند که جنگجویان تحریک طالبان پاکستانی حملات خود را علیه این کشور از افغانستان سازماندهی می‌کنند.

اما پیش از این، لوی درستیز وزارت دفاع حکومت طالبان در واکنش اظهارات مقام‌های پاکستانی مبنی بر حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان، گفته بود که تحریک طالبان پاکستان در این کشور حضور ندارد و هیچ‌کسی نمی‌تواند این ادعا را ثابت کند.

فصیح‌الدین فطرت، لوی درستیز وزارت دفاع حکومت طالبان همچنان گفته بود که ادعای حضور تحریک طالبان پاکستانی بارها از سوی اسلام‌آباد مطرح شده، اما تا حال پاکستان این ادعا را ثابت نکرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG