لینک های دسترسی

Breaking News

مقام پاکستانی: می‌خواهم دربارۀ مشکلات ایالت خیبرپشتونخوا با طالبان گفتگو کنم


علی امین گنداپور، وزیر ارشد ایالت خیبرپختونخوا در یک نشست حقوق‌دانان در پشاور گفت که به نمایندگی از مردم، حق دارد در این مورد با طالبان وارد گفتگو شود.
علی امین گنداپور، وزیر ارشد ایالت خیبرپختونخوا در یک نشست حقوق‌دانان در پشاور گفت که به نمایندگی از مردم، حق دارد در این مورد با طالبان وارد گفتگو شود.

همزمان با نگرانی‌ها از افزایش ناامنی‌ها در ایالت خیبرپشتونخوا پاکستان که با افغانستان هم مرز است، ارشدترین مقام محلی این ایالت گفته است که می‌خواهد دربارۀ این مشکلات با طالبان به گونۀ رو در رو صحبت کند.

علی امین گنداپور، وزیر اعلای ایالت خیبرپشتونخوا ناوقت روز چهارشنبه ۱۱ سپتمبر (۲۱ سنبله) در یک نشست حقوق‌دانان در پشاور گفت که به نمایندگی از مردم، حق دارد در این مورد با طالبان وارد گفتگو شود.

گنداپور افزود: "من می‌گویم، بگذارید یک هیات به افغانستان بفرستم. این کشور همسایه ما است، مگر هیچ‌کسی اهمیت نمی‌دهد."

گنداپور تعهد سپرد که به زودی هیاتی را برای حل مشکلات امنیتی این ایالت، به کابل خواهد فرستاد.

او ضمن انتقاد از سیاست‌های حکومت مرکزی پاکستان دربارۀ مشکلات خیبرپشتونخواه گفت: "آسلام‌آباد سیاست‌های خود را با خود نگه دارند. من به عنوان نماینده مردم، با افغانستان صحبت می‌کنم و مشکلات خود را خودم حل می‌کنم."

به گفتۀ گنداپور با این اقدام و به ویژه گفتگو با طالبان دربارۀ وضعیت ایالت خیبرپشتونخوا، می‌خواهد جان شمار زیاد باشندگان این ایالت را نجات دهد.

علی امین گنداپور که از اعضای حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان، صدر اعظم پیشین این کشور است، همواره از سیاست‌های حکومت کنونی پاکستان انتقاد کرده است.

از ماه‌ها به این‌سو، ناامنی ها در چندین ساحه در خیبرپشتونخوا به شمول وزیرستان شمالی و وزیرستان جنوبی افزایش یافته است و باشندگان این مناطق حکومت مرکزی پاکستان را به بی‌پروایی در این مورد متهم کرده‌اند.

با اینحال، حکومت مرکزی پاکستان گفته است که عملیات‌ را برای بهبود امنیت در این ساحات ادامه داده و تلفات زیادی را به تندروان در این ایالت وارد کرده است.

تا کنون حکومت مرکزی پاکستان و حکومت طالبان دربارۀ این اظهارات علی امین گنداپور اظهار نظر نکرده اند.

مقام‌های پاکستانی همواره مدعی شدند که جنگجویان تحریک طالبان پاکستانی حملات خود را علیه این کشور از افغانستان سازماندهی می‌کنند.

در تازه‌ترین مورد، ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجۀ این کشور در واکنش به اظهارات اخیر فصیح‌الدین فطرت، لوی درستیز طالبان، مبنی بر این‌که هیچ‌کسی موجودیت پناه‌گاه تی‌تی‌پی را در خاک افغانستان ثابت کرده نمی‌تواند، به خبرنگاران گفت که گزارش‌های ملل متحد، حضور تحریک طالبان پاکستان را در افغانستان تایید کرده است.

به گفتۀ بلوچ، موضع پاکستان دربارۀ گروه‌های تروریستی در افغانستان واضح و روشن است. او گفت: "ما در مواقع مختلف، شواهدی از فعالیت این گروه‌های تروریستی را که در داخل افغانستان مخفیگاه‌ها و پناهگاه‌ها دارند، ارایه کرده‌ایم."

پیش از این، لوی درستیز وزارت دفاع حکومت طالبان در واکنش اظهارات مقام‌های پاکستانی مبنی بر حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان، گفته بود که تحریک طالبان پاکستان در این کشور حضور ندارد و هیچ‌کسی نمی‌تواند این ادعا را ثابت کند.

فصیح‌الدین فطرت، لوی درستیز وزارت دفاع حکومت طالبان همچنان گفته بود که ادعای حضور تحریک طالبان پاکستانی بارها از سوی اسلام‌آباد مطرح شده، اما تا حال پاکستان این ادعا را ثابت نکرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG