لینک های دسترسی

Breaking News

بحث در مورد بازگشایی سفارت عربستان در ایران؛ دپلوماتان سعودی وارد تهران شدند


عکس آرشیف
عکس آرشیف

وزارت خارجهٔ عربستان سعودی روز شنبه هشتم اپریل (۱۹ حمل) اعلام کرد که چند مقام این کشور برای بحث درباره بازگشایی سفارت عربستان در تهران و قنسولگری این کشور در مشهد وارد ایران شده‌اند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (SPA) به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که سفر امروز شنبه بخشی از "اجرای توافقنامهٔ سه جانبه" بین دو قدرت منطقه است که با میانجیگری چین در ۱۰ ماه مارچ منعقد شد.

ایران و عربستان سعودی به تاریخ ۱۰ مارچ به وساطت چین توافق کردند تا روابط دپلوماتیک‌شان را پس از سال‌ها تنش از سر بگیرند و سفارت‌های خود را در دو کشور بازگشایی کنند.

این دو رقیب دیرینه در شرق میانه اکنون متعهد شده اند که با یکدیگر همکاری کنند.

خبرگزاری عربستان سعودی همچنین افزود که یک "هیات فنی" سعودی روز شنبه با رییس پروتوکول وزارت امور خارجه ایران در تهران دیدار کرد.

این سفر پس از آن صورت می‌گیرد که وزیران خارجهٔ ایران و عربستان سعودی، روز پنجشنبه ششم اپریل (۱۷ حمل) در بیجینگ، پایتخت چین دیدار کرده و ضمن تاکید بر نیاز ثبات در منطقه، توافق کردند تا همکاری‌های اقتصادی شان را دنبال کنند.

بهبود روابط میان ایران و عربستان سعودی موجب خواهد شد تا درگیری‌های مسلحانه چه به طور مستقیم و چه غیر مستقیم به واسطهٔ درگیری‌های نیابتی در سراسر منطقه کاهش یابد. علاوه بر این، بهبود روابط دپلوماتیک میان تهران و ریاض کمک خواهد کرد تا جنگ در یمن پایان یابد. ایران و عربستان سعودی از دو طرف متخاصم در یمن حمایت می‌کنند.

عربستان سعودی در جنوری ۲۰۱۶ میلادی پس از اینکه سفارت و قونسلگری عربستان در تهران،‌ پایتخت ایران،‌ و قونسلگری دیگر آن در شهر مشهد آماج حملهٔ معترضان قرار گرفت، روابط دپلوماتیک خود را با ایران قطع کرد.

حمله بر دفاتر دپلوماتیک عربستان سعودی پس از آن صورت گرفت که ریاض شیخ نمر باقر النمر، روحانی سر‌شناس شیعه،‌ را در سال ۲۰۱۶ اعدام کرد.

در همین حال گزارش‌ها از مشهد حاکی است که تابلوی شیخ نمر از جاده محل قنسولگری عربستان در این شهر پایین آورده شده است.

اگرچه مقام‌های رسمی ایران هنوز به این خبر واکنش نشان نداده‌اند اما گفته می‌شود این اقدام احتمالا مرتبط با بهبود روابط ایران و عربستان است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG