لینک های دسترسی

Breaking News

اردوی بنگله‌دیش بر معترضان گلوله‌باری کرد


سربازان بنگله‌دیش روز شنبه ۲۰ جولای (۳۰ سرطان)‌ در شهرهای مختلف آن کشور گزمه را آغاز کردند تا ناآرامی‌های ناشی از مظاهرات محصلین را سرکوب کنند.

در عین حال، پولیس ضدشورش به معترضانی که از مقررات منع رفت و آمد حکومتی سرپیچی می کردند، گلوله‌باری کرد.

خبرگزاری فرانس به استناد گزارش پولیس و شفاخانه‌ها گزارش داده است که در اثر خشونت‌های جاری در بنگله‌دیش تا حالا دست‌کم ۱۱۵ نفر کشته شده‌اند.

این اعتراضات آزمون بزرگی را برای حکومت خودکامه شیخ حسینه، صدراعظم بنگله‌دیش، ایجاد کرده است؛ حسنیه از ۱۵ سال به اینسو در قدرت بوده است.

مقرارت قیود رفت و آمد حکومتی در نیمه شب اجرایی شد و پس از آنکه پولیس بار دیگر نتوانست آشوب‌های گسترده را مهار کند، دفتر صدراعظم حسینه از اردوی آن کشور خواست نیروهای خود را مستقر کند.

شهادت حسین، سخنگوی اردوی بنگله‌دیش، به خبرگزاری فرانس پرس گفت: اردو برای کنترول وضعیت نظم و قانون در سراسر کشور مستقر شده است."

کانال ۲۴ که یک تلویزیون خصوصی است، گفته است که قیود رفت و آمد تا ساعت ۱۰:۰۰ صبح یکشنبه به وقت محلی ادامه خواهد یافت.

جاده‌های داکا، پایتخت بنگله‌دیش، صبح شنبه تقریباََ خالی از سکنه بود و سربازان پیاده نظام و موتر‌های زرهی در حال گزمه در این شهر ۲۰ میلیونی بودند.

اما ناوقت روز هزاران معترض در ساحه مسکونی رامپورا به جاده‌ها برگشتند. پولیس بر معترضان گلوله‌باری کرد که در نتیجه آن، دست‌کم یک نفر زخمی شده است.‌

مقامات شفاخانه‌ها به خبرگزاری فرانس پرس از مرگ و میر فزاینده ناشی از گلوله خبر داده در بنگله‌دیش خبر داده‌اند.

فاروق حسین، سخنگوی پولیس، روز جمعه به فرانس پرس گفت که صد‌ها هزار نفر ''در سراسر پایتخت با پولیس درگیر شدند.''

او گفت که در جریان درگیری‌ها میان پولیس و معترضان، دست‌کم ۱۵۰ پولیس زخمی شدند و برای تداوی در شفاخانه‌ها بستری شده‌اند و ۱۵۰ پولیس دیگر که به طور سطحی زخمی‌ شده‌اند، در محل رویداد کمک‌های صحی را دریافت کردند. به گفته فاروق حسین، دست‌کم دو پولیس در نتیجه لت و کوب کشته شدند.

او همچنین گفت که معترضان بسیاری از غرفه‌های پولیس،‌ را به آتش کشیدند... بسیاری از ادارات حکومتی را به آتش کشیده و تخریب کردند.''

یک سخنگوی محصلین ضد تبعیض، گروه اصلی سازماندهی مظاهرات، به خبرگزاری فرانس پرس گفت که دو نفر از رهبران آن روز جمعه بازداشت شدند.

سایرالاسلام خان، سخنگوی حزب اصلی اپوزیسیون ملی‌گرای بنگلادش (BNP) به فرانس پرس گفت که یکی از رهبران آن در ساعات اولیه روز شنبه دستگیر شد.

شیخ حسینه قرار بود روز یکشنبه برای یک سفر دپلماتیک از قبل پلان شده، کشورش را ترک کند،‌ اما پس از یک هفته تشدید خشونت‌ها، برنامه‌های خود را کنار گذاشت. حسینه قرار بود به اسپانیا و برازیل سفر کند.

معترضان در راهپیمایی‌ها ماه روان تقریباً همه روزه خواهان پایان سیستم سهمیه‌بندی بیش از ۵۰ درصد پست‌های خدمات ملکی برای گروه‌های خاص شده‌اند از جمله فرزندان کهنه‌سربازان جنگ آزادی‌بخش ۱۹۷۱ علیه پاکستان.

با اینحال، منتقدان می‌گویند که این طرح به نفع فرزندان گروه‌های طرفدار حکومت است که از حسینه ۷۶ ساله حمایت می‌کند. حسینه از سال ۲۰۰۹ به اینسو در قدرت بوده و در ماه جنوری سال روان میلادی بدون مخالفت واقعی برای چهارمین متوالی، برنده انتخابات آن کشور اعلام شد.

گروه‌های حامی حقوق بشر حکومت حسینه را به سواستفاده از نهادهای دولتی متهم می‌کنند تا مخالفان حکومت را سرکوب و قدرت خود را تقویت کند. این گروه‌های حقوق بشر گفته‌اند که سرکوب مخالفان شامل کشتار غیرقانونی فعالان مخالف است.

معترضان پس از کشته شدن نخستین فرد در جریان اعتراضات جاری، خواهان کنارگیری حسینه از قدرت شدند.

شماری از معترضان به خبرگزاری فرانس پرس گفته‌‌اند که راهپیمایی‌های آنان حالا محدود به حقوق محصلین نیست، بلکه برای عامه مردم است و معترضان به این نتیجه رسیده‌اند که حکومت باید استعفا بدهد.

گروه

XS
SM
MD
LG