لینک های دسترسی

Breaking News

باران بی‌پیشینه در چین منجر به مرگ ۲۱ نفر شده است


بیجینگ پایتخت چین پس از غرق شدن در باران‌های شدید ناشی از بقایای طوفان دکسوری، بیشترین میزان بارندگی را در کم از کم ۱۴۰ سال گذشته ثبت کرده است.

ادارهٔ هواشناسی بیجینگ روز چهارشنبه دوم اگست (۱۱ اسد) اعلام کرد که این شهر بین صبح شنبه تا چهارشنبه ۷۴۴.۸ ملی‌متر بارندگی را ثبت کرده است که در ۱۴۰ سال گذشته پیشینه نداشته است.

طوفان داکسوری پس از آسیب زدن به فیجی و فلیپین، روز شنبه به چین رسید. این طوفان با باران‌های شدید همراه بود که تقریباً میانگین بارندگی تمام ماه جولای را تنها در ۴۰ ساعت بر بیجینگ ریخت.

اداره هواشناسی بیجینگ روز چهارشنبه گفت که پیش از این ریکارد قبلی بارندگی در سال ۱۸۹۱ بود که در آن ۶۰۹ ملی‌متر باران باریده بود. نخستین اندازه گیری‌های دقیق انجام شده توسط ماشین مربوط به سال ۱۸۸۳ است.

این باران‌ها سبب جاری شدن سیلاب و بلندرفتن آب به سطح خطرناکی در بیجینگ و ولایت همجوار آن هیبی شده است. باران جاده‌ها را ویران کرده و برق و حتا لوله‌های انتقال آب آشامیدنی را تخریب یا قطع کرده است. دریاهای اطراف پایتخت همه طغیان کرده اند.

پس از کشف جسد یک امدادگر به روز چهارشنبه، تعداد قربانیان تایید شده بر اثر باران‌های سیل آسا در اطراف بیجینگ به ۲۱ نفر افزایش یافت.

وانگ هونگ چون، ۴۱ ساله، همراه با دیگر امدادگران در یک قایق پلاستیکی در دریایی که به سرعت در حال جریان بود، مصروف عملیات نجات بودند که قایق شان واژگون شد. چهار نفر از هم تیمی‌های او جان سالم به در بردند.

رسانه‌های دولتی چین گفته اند که کم از کم ۲۶ نفر ناپدید شده‌اند.

روزنامه دولتی گلوبل تایمز گزارش داده که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در بیجینگ که در معرض خطر قرار داشتند، تخلیه شده اند.

مقامات محلی در ولایت هیبی گفته اند که نزدیک به ۸۵۰ نفر از خانه‌هایشان تخلیه و در مکان‌های امن جابجا شده اند.

شی جینپینگ، رییس جمهور چین، روز سه شنبه خواستار "تمام تلاش" برای نجات کسانی شد که در سیلاب‌ها گیرمانده اند.

او گفت: " مقامات باید افراد آسیب‌دیده را به‌ درستی جابه‌جا کنند، به سرعت برای تعمیر زیرساخت‌های حمل‌ونقل، ارتباطات و برق کار کنند و نظم تولید و زندگی عادی را در اسرع وقت بازگردانند."

مقامات در چین گفته اند که حکومت ۱۱۰ میلیون ین (۱۵.۴ میلیون دالر) را برای امدادرسانی در پایتخت و ولایات همجوار اختصاص داده است.

در حالی که چین با اثرات طوفان دکسوری دست و پنجه نرم می‌کند، طوفان خنون با بادهای ۱۸۰ کیلومتر درساعت روز چهار شنبه به جاپان رسید و قراراست پس از تایوان به چین برسد.

چین در تابستان امسال آب و هوای شدیدی را تجربه کرده و دمای بی‌پیشینه‌ای را ثبت کرده است، رویدادهایی که دانشمندان می‌گویند با تغییرات اقلیمی تشدید شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG