لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده به فراهم آوری کمک نظامی بیش از هشت میلیارد دالر به اوکراین تعهد کرد


دیدار جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده با ولادمیر زیلینسکی در ماه جون سال روان (عکس آرشیف)
دیدار جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده با ولادمیر زیلینسکی در ماه جون سال روان (عکس آرشیف)

جو بایدن، رییس‌ جمهور ایالات متحده روز پنج‌شنبه ۲۶ سپتمبر (پنجم میزان) بستهٔ کمک‌های نظامی بیش از هشت میلیارد دالری را به عنوان تعهد بزرگ به ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، اعلام کرد.

این کمک ها شامل نخستین محمولۀ بم‌های با دقت بلند است که برد آن تا ۱۳۰ کیلومتر می‌رسد. افزون بر آن، میزایل‌های میان‌برد که ارتقایی در تسلیحات اوکراینی محسوب می‌شود و امکان آن را به نیروهای اوکراین می‌دهد که از فواصل مصوونتر روسی‌ها هدف قرار دهد، شامل این بسته می‌باشد.

اما یک مقام امریکایی گفت که بایدن اجازه استفاده از تسلیحات امریکایی برای هدف قرار دادن خاک روسیه را نخواهد داد.

رییس جمهور اوکراین در هفته‌های اخیر، از متحدان غربی خود خواسته است که به کیف اجازه بدهند از تسلیحات دور برد غرب برای حمله بر قلمرو روسیه کار گیرد، اما این تلاش‌ها تا حالا نتیجه نداشته است.

بایدن در بیانیه‌ای گفت که حمایت از اوکراین که روسیه در فبروری ۲۰۲۲ به آن حمله کرد، اولویت اصلی ایالات متحده بوده است.

بایدن گفت: "به همین دلیل است که امروز افزایش کمک‌های امنیتی به اوکراین و یک سری اقدامات اضافی را برای کمک به پیروزی اوکراین در این جنگ اعلام می‌کنم."

بخش اعظم کمک جدید، ۵.۵ میلیارد دالر، قرار است تا قبل از پایان سال مالی ایالات متحده در روز دوشنبه، تخصیص داده شود و ۲.۴ میلیارد دیگر آن تحت برنامه "ابتکار کمک امنیتی به اوکراین " که به دولت اجازه می‌دهد از شرکت‌های تسلیحاتی اسلحه خریداری کند، تامین خواهد شد.

بایدن گفت که این بسته به اوکراین قابلیت‌های اضافی دافع هوا، سیستم های هوایی بدون سرنشین و مهمات هوا به زمین و همچنین تقویت صنعت دفاعی و نیازهای حفظ و مراقبت را فراهم خواهد کرد.

رییس جمهور بایدن گفت که بر اساس طرح وی، یک سیستم دفاع میزایلی پاتریوت و مهمات آن را در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت.

او همچنان به وزارت دفاع امریکا دستور داد تا آموزش پیلوت‌های اوکراینی برای جت‌های اف-۱۶ را گسترش داده و زمینه آموزش ۱۸ پیلوت بیشتر را در سال آینده فراهم کند.

زیلینسکی از بایدن و کانگرس امریکا برای بسته کمک نظامی جدید تشکر کرد و گفت که اوکراین از آن به "کارآمدترین و شفاف‌ترین شیوه" استفاده خواهد کرد.

زیلینسکی با اشاره به سیستم دفاع میزایلی پتریوت، درون‌ها و میزایل‌های دوربرد گفت: "من از ایالات متحده به خاطر فراهم کردن اقلامی که برای محافظت از مردم ما حیاتی هستند، سپاسگزارم. "

بایدن همچنین گفت که ماه آینده نشستی به سطح رهبر گروه تماس دفاعی اوکراین را در آلمان برای هماهنگ کردن تلاش‌های بیش از ۵۰ کشور حامی اوکراین، تشکیل خواهد داد.

پیش از ملاقات با بایدن، زیلینسکی با جمعی از قانونگذاران دموکرات و جمهوریخواه در مقر کانگرس ایالات متحده ملاقات کرد.

انتقاد جمهوریخواهان از زیلینسکی

کمک‌های نظامی به اوکراین عمدتاً از حمایت دو حزبی در ایالات متحده برخوردار بوده، اما ادارهٔ زیلینسکی با انتقاد فزاینده‌ای از سوی رهبران جمهوریخواه از جمله دونالد ترمپ، نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری مواجه شده است.

ترمپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود از زیلینسکی انتقاد کرده و درخواست ملاقات زیلینسکی را نیز رد کرده است. او همچنین بایدن و کاملا هریس، معاون رییس جمهور و رقیب انتخاباتی‌اش را مقصر حملهٔ روسیه بر اوکراین خوانده است.

او روز چهارشنبه به شدت از زیلینسکی انتقاد کرد و در یک گردهمایی انتخاباتی در کارولینای شمالی گفت: "ما به دادن میلیاردها دالر به مردی (زیلینسکی) که از انجام معامله امتناع کرد، ادامه می دهیم."

بسیاری از جمهوری خواهان کانگرس از بازدید روز یکشنبه زیلینسکی از یک فابریکهٔ‌ تولید توپ ۱۵۵ میلی‌متری واقع در ایالت پنسیلوانیا، جایی که بایدن در آنجا بزرگ شده است، خشمگین شده اند.

کمیته نظارت مجلس نمایندگان تحت رهبری جمهوری خواهان تحقیقاتی را درباره سفر زیلینسکی آغاز کرده است.

مایک جانسن، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، که یک جمهوری‌خواه است و انتظار نمی‌رفت روز پنج‌شنبه با زیلینسکی ملاقات کند، از زیلینسکی خواسته تا سفیر خود در واشنگتن به دلیل برنامه‌ریزی سفر زیلینسکی به فابریکه نظامی برطرف کند.

گروه

XS
SM
MD
LG