لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: پوتین مسوول مرگ الکسی نوالنی است


جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده روز جمعه ۱۶ فبروری (۲۷ دلو) به مرگ الکسی نوالنی، سرشناس‌ترین مخالف ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه واکنش نشان داده و مسقیماً پوتین را مقصر مرگ او خواند.

بایدن طی سخنانی در قصر سفید گفت که خبر جان باختن الکسی نوالنی در زندان برای مردم جهان واقعاً تعجب برانگیز نبود زیرا او شجاعانه علیه فساد و خشونت در روسیه ایستادگی کرد. بایدن گفت که پوتین به همین دلیل نوالنی را مسموم و بازداشت کرد، و به اتهامات ساختگی محاکمه و به زندان انداخت.

رییس جمهوری امریکا ضمن اشاره به مسمومیت نوالنی در سال ۱۳۹۹ گفت: "او می‌توانست پس از اقدام به ترورش وقتی که در خارج از روسیه بود در امنیت کامل در خودتبعیدی بماند، اما با این که می‌دانست زندانی و یا حتا کشته می‌شود به روسیه باز گشت. زیرا او عمیقاً به کشورش باور داشت."

بایدن با بیان این که روسیه روایت ساختگی خودش را به عنوان دلیل برای جان باختن ناوالنی منتشر می‌کند، تاکید کرد: "اشتباه نکنید! پوتین مسوول جان باختن ناوالنی است."

رییس جمهوری امریکا ضمن اعلام همدردی با خانواده ناوالنی و همکارانش تاکید کرد که ایالات متحده در مقابل تلاش‌های پوتین برای سرکوب مخالفان در کنار آنها می ایستد.

بایدن از مرگ نوالنی برای سرزنش مجلس نمایندگان کانگرس امریکا به دلیل تعلیق بودجه برای اوکراین استفاده کرده و بار دیگر از مجلس نمایندگان خواست تا در مورد بسته کمکی دو حزبی که این هفته توسط سنای ایالات متحده تصویب شده رای گیری کند. بایدن گفت: "تاریخ نظاره گر مجلس نمایندگان است."

بایدن گفت: "شکست در حمایت از اوکراین در این لحظه حساس هرگز فراموش نخواهد شد."

در همین حال انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، روز جمعه از مرگ الکسی نوالنی ابراز تاسف کرد و خواستار تحقیقات معتبر درباره مرگ او شد.

استفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت: "منشی عمومی به خانواده آقای نوالنی تسلیت می‌گوید و خواستار تحقیقات کامل، معتبر و شفاف در مورد شرایط مرگ گزارش شده آقای نوالنی در بازداشت است".

الکسی نوالنی، منتقد سرسخت سیاسی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز جمعه ۱۶ فبروری (۲۷ دلو) در یکی از زندان‌های قطب شمال در گذشت.

نوالنی۴۷ ساله که برای سال‌ها سرسخت‌ترین منتقد سیاسی پوتین بود،‌ پس از ورود به مسکو به تاریخ ۱۷ جنوری ۲۰۲۱ دستگیر شد. او پس از مسموم شدن جهت تداوی به آلمان انتقال داده شده بود.

گروه

XS
SM
MD
LG