لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن می‌گوید در حال 'بحث' روی حملات احتمالی اسراییل بر تاسیسات نفت ایران است


جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده روز پنج‌شنبه سوم اکتوبر (۱۲ میزان) گفت که در حال بحث در مورد حملات احتمالی اسراییل بر تاسیسات نفت ایران است.

بایدن در پاسخ به پرسشی که آیا ایالات متحده از حملهٔ اسراییل به تاسیسات نفتی ایران حمایت می‌کند، گفت: "ما در حال بحث در مورد آن هستیم."

این اظهارات بایدن سبب شد که قمیت نفت، به دلیل نگرانی‌های امنیتی در شرق میانه، پنج در صد افزایش یابد.

بایدن این اظهارات را پس از آن ابراز داشت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز سه شنبه حدود ۲۰۰ میزایل بالستیکی به سمت اسراییل پرتاب کرد و اعلام کرد که این حملات را به انتقام از کشته‌شدن اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس در تهران، کشته شدن حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان و عباس نیلفروشان، یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران در حملۀ هوایی نظامیان اسراییلی در بیروت، پایتخت لبنان، انجام داده است.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز سه‌شنبه اول اکتوبر (۱۰ میزان) هشدار داد که ایران با حملات میزاییلی بر اسراییل اشتباهی بزرگی را مرتکب شده و بهای آن را خواهد پرداخت.

اما مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران، روز چهارشنبه دوم اکتوبر (۱۱ میزان) گفت که کشورش به دنبال جنگ نیست، اما اگر اسراییل دست به حملات انتقام‌جویانه بزند، تهران "پاسخ محکمتری" خواهد داد.

بایدن گفت که انتظار هیچ اقدام فوری از سوی اسراییل را ندارد. این در حالی است که نتنیاهو اخیراً به درخواست‌ها برای خویشتن داری توجه چندانی نکرده و برخلاف هشدارها عملیات هوایی و زمینی خود را علیه حزب الله در لبنان تشدید کرده است.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا اجازه می دهد اسراییل علیه ایران انتقام بگیرد، گفت: "اول از همه، ما به اسراییل اجازه نمی‌دهیم، ما به اسراییل مشوره می‌دهیم. و امروز هیچ اتفاقی نخواهد افتاد."

بایدن روز چهارشنبه گفت که از حمله اسراییل به سایت‌های هسته‌ای ایران حمایت نمی کند.

جنگجویان حزب الله به مدت نزدیک به یک سال است که در حمایت از متحد فلسطینی خود، حماس که حمله هفتم اکتوبر این گروه بر اسراییل باعث جنگ جاری در غزه شد، با اسراییل تبادل آتش کرده اند.

با وجودی که برخی از کشور‌های جهان به ویژه غرب به خاطر جلوگیری از گسترش منازعه در شرق میانه، خواهان خویشتنداری جناح‌های درگیری شدند،‌ نظامیان اسراییل در روز‌های اخیر شدیدترین حملات خود را بر جنوب لبنان انجام داد که در نزدیک به یک سال گذشته، کم سابقه بود.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG