لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار بایدن از پیامدهای پیروزی روسیه بر اوکراین؛ پوتین متوقف نخواهد شد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده با تاکید بر اهمیت کمک مالی و نظامی ایالات متحده به اوکراین گفته است که اگر اوکراین در برابر روسیه شکست بخورد و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به پیشروی ادامه داده و به سوی یک عضو ناتو بتازد، پای نظامیان امریکایی به این جنگ کشانیده می‌شود.

بایدن روز چهارشنبه ششم دسمبر (۱۵ قوس) گفت که نباید اجازه داده شود که پوتین در جنگ علیه اوکراین پیروز شود. او هشدار داد که در این صورت پوتین "متوقف نشده و به پیشروی ادامه خواهد داد".

رییس جمهور بایدن گفت: " اگر او [پوتین] به سمت دیگر بخش‌های ناتو بتازد...آنچه واقع خواهد شد که در صدد آن نیستم و امروز درگیر آن نیستیم: درگیری نیروهای امریکایی با نیروهای روسی."

در طرح پیشنهادی ۱۰۶ میلیارد دالری بایدن برای کمک به اوکراین، اسراییل و امنیت سرحدات ایالات متحده مبلغ ۶۱ میلیارد دالر برای اوکراین در نظر گرفته شده است، اما قانونگذاران جمهوریخواه در کانگرس ایالات متحده از تصویب این طرح امتناع ورزیده اند.

رییس جمهور بایدن گفت که امتناع کانگرس ایالات متحده از تصویب طرح قصر سفید برای کمک به اوکراین، "بزرگترین تحفه" برای پوتین خواهد بود.

با اینحال بایدن گفت که آماده است با جمهوریخواهان در مورد تقاضای آنان پیرامون اصلاحات در مرز مکسیکو مذاکره کند، به شرط اینکه آنان به فراهم آوری کمک بیشتر به اوکراین توافق کنند.

بایدن گفت: "نمی‌توان منتظر بود...کانگرس باید تمویل اضافی به اوکراین را پیش از رفتن به تعطیلات آخر سال تصویب کند."

رای‌گیری سنای امریکا

در همین حال، قرار است مجلس سنای ایالات متحده امروز چهارشنبه یک رای گیری آزمایشی را برگزار کند تا دیده شود که آیا حمایت کافی برای تصویب درخواست قصرسفید جهت فراهم آوری کمک اضافی به اوکراین وجود دارد یا نه.

فراهم آوری کمک‌های جدید ایالات متحده به اوکراین در حالی با خطر مواجه شده که قانونگذاران جمهوری‌‌خواه، حزب دموکرات‌ را به نادیده گرفتن پیشنهادات برای امنیت سرحدات متهم می‌کنند.

کوین کریمر، سناتور جمهوریخواه گفت:"به نظر می رسد که یک حزب سیاسی مایل است حمایت از اوکراین و اسراییل را از بین ببرد، چون ترجیح می‌دهد ما یک سرحد کاملاً باز داشته باشیم."

دموکرات‌ها می گویند که درخواست ۱۰۶ میلیارد دالری قصر سفید باید یکجا در نظر گرفته شود. چک شومر رهبر اکثریت دموکرات در مجلس سنا گفت:"دموکرات ها در مورد تصویب کمک به اوکراین جدی استند اما جمهوری خواهان نیستند. ما جدی استیم و به آنها فرصت طلایی می‌دهیم تا یک پیشنهادی را در مورد سرحد تصویب کنند."

کریس مورفی، سناتور دموکرات گفت: "اگر آنان [جمهوریخواهان] بر تغییر قانون مهاجرت تاکید می‌کنند، برای ما لازم است تا اقدام کنیم که جهان را از دست ولادیمیر پوتین نجات دهیم."

شماری از قانونگذاران جمهوریخواه تاکید دارند که باید در مورد چگونگی نظارت از کمک‌های ایالات متحده برای اوکراین وضاحت وجود داشته باشد.

مایک جانسن، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده گفت: "سوال‌های مهمی وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود تا بتوانیم به این مذاکرات ادامه دهیم. اول اینکه هدف چیست؟ پایان بازی در اوکراین چیست؟ چگونه می‌توانیم نظارت مناسبی بر کمک‌ها، پول با ارزش مالیه‌دهندگان امریکایی داشته باشیم؟"

دموکرات‌ها روز سه‌ شنبه هشدار دادند که ولادیمیر پوتین امیدوار است که شاهد سقوط حمایت امریکا از اوکراین باشد که این امر می‌‌تواند متحدان اروپایی را نیز از کمک به اوکراین منصرف کند.

با این حال فرصت اندکی وجود دارد که قانونگذاران امریکایی به این موضوع رسیدگی کنند، زیرا اعضای کانگرس ایالات متحده در پایان هفتۀ آینده برای تعطیلات کرسمس و سال نو میلادی می‌روند.

گروه

XS
SM
MD
LG