لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: تلفات غیرنظامیان در اوکراین از مرز ۱۰هزار نفر گذشت


سازمان ملل متحد گفته است که شمار غیرنظامیانی که از پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین کشته شده اند، از مرز ۱۰هزار نفر گذشته است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه شنبه ۲۱ نومبر (۳۰ عقرب) گفت که نصف این تلفات در محلاتی به مراتب دورتر از خطوط مقدم جنگ رخ داده است.

این نهاد ملل متحد که در سرتاسر اوکراین ده‌ها ناظر دارد، همچنین گفته است که شمار واقعی تلفات "به گونۀ قابل ملاحظه بلندتر" است و کار برای تثبت آمار دقیق تلفات جریان دارد.

در گزارش ملل متحد آمده است که این آمار دربرگیرندۀ تلفات ناشی از تهاجم روسیه در نخستین‌ ماه‌های جنگ نیز است، مثلاً نبرد برای تصرف شهر ماریوپول که از تلفات سنگین غیرنظامی در این شهر گزارش شده بود.

روسیه در اواخر فبروری ۲۰۲۲ تهاجم تمام عیار نظامی را بر اوکراین آغاز کرد و در شماری از شهرهای اوکراین به شمول ماریوپول، بوچا و خرسون، نظامیان روسی به کشتار عمدی غیرنظامیان متهم شدند.

دانیله بل، رییس ماموریت نظارتی حقوق بشر ملل متحد در اوکراین گفت: "کشته شدن ۱۰ هزار غیرنظامی یک رویداد ترسناک برای اوکراین است."

بل گفت: "جنگ روسیه علیه اوکراین که اکنون وارد ۲۱مین ماه می‌شود، خطرات مبدل شدن به یک منازعۀ درازمدت را داشته و درک هزینۀ سنگین انسانی آن دردناک است."

این مقام ملل متحد گفت که بیشتر غیرنظامیان اوکراینی در اثر انفجار راکت‌ها و مهمات خوشه‌ای جان‌های شان را از دست داده اند.

او افزود که نصف تلفات غیرنظامی در سه ماه اخیر در ساحات بسیار دورتر از خطوط مقدم جنگ به وقوع پیوسته و اصابت‌ میزایل‌های دوربرد نیروهای روسیه و نیز انفجار مهمات منفلق ناشده دلیل عمدۀ این تلفات است.

با اینحال، روسیه همواره این اتهامات را رد کرده است که گویا نظامیان روسی، عمداً غیرنظامیان اوکراینی را هدف گرفته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG