لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: از آزادی و استقلال رسانه‌های آزاد در سراسر جهان حمایت می‌کنیم


سوم می، روز جهانی آزادی مطبوعات
سوم می، روز جهانی آزادی مطبوعات

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز جمعه سوم می (۱۴ ثور) گفت که آزادی رسانه‌ها پایه‌های اساسی و ضروری دموکراسی است و زنان و مردانی که از آزادی مطبوعات حمایت می‌کنند، کار حیاتی را در این عرصه انجام می‌دهند.

بایدن با نشر اعلامیه‌ای به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفت که ژورنالیستان در سراسر جهان کار‌های عمده را انجام می‌دهند.

به گفته رییس جمهوور امریکا، ژورنالیستان اعمال فساد اداری را افشا می‌کنند؛ جنگ‌ها در نقاط مختلف جهان را مستندسازی می‌کنند؛ سایر رویداد‌های جهان را بازتاب می‌دهند؛ مردم را از تهدید‌ها آگاه می‌کنند و در نهایت برای مردم آگاهی می‌دهند تا در جوامع شان به صورت کامل سهم بگیرند و تمام تلاش شان را در این عرصه انجام می‌دهند.

به گفته بایدن، شماری از ژورنالیستان برای انجام وظایف شان، جان‌های شان را از دست داده اند؛ تعدادی از آنان صدمات شدید را متحمل شده اند و یا هم آزادی شان را از دست داده‌اند.

بایدن افزود:‌ "ژورنالیزم نباید در هیچ نقطه کره زمین به حیث جرم پنداشته شود. ما در روز جهانی آزادی مطبوعات به شجاعت و قربانی ژورنالیستان و کارمندان رسانه‌ای در سراسر جهان که به خاطر دسترسی به حقیقت همه چیز خود رابه خطر می‌اندازند، ارج می‌گذاریم."

به گفته رییس جمهور امریکا، وضعیت کار رسانه‌ها در شرایط کنونی دشوار است و گفت که سال ۲۰۲۳ یکی از مرگبارترین سال‌ها برای ژورنالیستان به ویژه به خاطر جنگ در نوار غزه بود. او اضافه کرد که ده‌ها ژورنالیست در جریان جنگ غزه کشته شدند که اکثرشان فلسطینی‌ بودند.

بر اساس این اعلامیه، سال گذشته بیش از ۳۰۰ ژورنالیست در سراسر جهان زندانی شدند که این رقم بالاترین تعداد را در ده‌های اخیر نشان می‌دهد.

به گفته رییس جمهور بایدن، دو ژورنالست امریکایی- ایوان گرشکویچ و السو کورماشوا- به خاطر کارشان با روزنامه وال استریت ژورنال و رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، در روسیه زندانی شده اند. آستین تایس، ژورنالیست دیگر امریکایی از نزدیک به ۱۲ سال در سوریه در اسارت به سر می‌برد.

رییس جمهور امریکا در این اعلامیه خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط همه ژرونالیستان از پشت میله‌های زندان شد، ژورنالیستانی که به گفته بایدن، فقط به خاطر انجام وظایف شان محبوس شده اند.

رییس جمهور بایدن گفته است که اداره زیر امرش از رسانه‌های آزاد و مستقل در سراسر جهان حمایت می‌کند و اقداماتی را روی دست گرفته است تا در برابر جرایم علیه ژورنالیستان مبارزه کند؛ امنیت رسانه‌های آزاد را تقویت کند و حمایت قانونی را برای ژورنالیزم تحقیقی در سراسر جهان فراهم کند.

رییس جمهور ایالات متحده همچنین گفته است که کشورش در هفته‌های پیشرو اقدامات عملی را در برابر سرکوب آزادی مطبوعات در سراسر جهان روی دست خواهد گرفت ،به شمول اقدامات در برابر بازداشت غیرقانونی ژورنالیستان در سراسر جهان.

بایدن در این اعلامیه تاکید کرد: "ژورنالیستان و کارمندان رسانه‌ای بخش اساسی هر دموکراسی است، زیرا برای ایجاد جوامع قوی‌تر و موفق‌تر، مخالفت‌های آگاهانه یک امر حیاتی است"

او افزود که ایالات متحده نه تنها شجاعت کارمندان رسانه‌ای را به رسمیت می‌شناسد، بلکه از حقوق آنان برای انجام وظایف شان حمایت می‌کند و به منظور حمایت از آزادی رسانه‌ها، در کنار آنان ایستاده می‌شود.

گروه

XS
SM
MD
LG