لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و اوکراین قرار امنیتی دوجانبهٔ ده ساله را امضا کردند 


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، امروز ۱۳ جون (۲۴ جوزا) قرار داد۱۰ سالهٔ امنیتی دوجانبه میان واشنگتن و کیف را امضا کردند.

زیلینسکی این را یک روز تاریخی در مبارزه علیه تهاجم نظامی روسیه خواند.

این قرار داد تضمین می‌کند که ایالات متحده در جریان یک دههٔ‌ آینده به اوکراین کمک‌ها و آموزش‌های نظامی را فراهم خواهد کرد.

در متن این قرارداد آمده است که هدف از تعهدات مرتبط به امنیت در این توافق "حمایت از تلاش‌های اوکراین برای پیروزی در جنگ امروز و بازداشتن پرخشاگری نظامی آیندهٔ روسیه است".

رییس جمهور اوکراین همچنان گفت که این قرار داد منحیث یک پل میان اوکراین و عضویت در پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) عمل خواهد کرد.

این قرارداد امنیتی پس از آن امضا شد که رهبران هفت اقتصاد بزرگ جهان، در یک تصمیم جداگانه توافق کردند تا از طریق استفاده از دارایی‌های منجمد شدۀ روسیه، تا اخیر سال جاری قرضه‌ای را به اوکراین فراهم کند که حد نهایی آن ۵۰ میلیارد دالر خواهد بود.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده گفت که رهبران گروه هفت گام‌های عمده را به گونهٔ جمعی اتخاذ کردند تا به رییس جمهور روسیه نشان دهند که آنان منتظر نمی‌مانند تا اتفاقی بافتد و پس از آن عمل کنند.

بر اساس این قرارداد، ایالات متحده و اوکراین در محدودهٔ‌ ۲۴ ساعت پس از هر گونهٔ‌ حملهٔ مسلحانهٔ آیندهٔ روسیه باید مشوره کنند.

در متن این قرارداد همچنان آمده است که ایالات متحده در ایجاد صنعت تسلیحات داخلی اوکراین نیز کار خواهد کرد.

قرارداد امنیتی ایالات متحده با اوکراین مشابه قرار داد امنیتی این کشور با اسراییل است. واشنگتن در جنگ اسراییل با حماس، به این کشور تسلیحات فراهم کرده است.

در بیانیهٔ ایالات متحده که ضمیمه قرار امنیتی است، آمده که "امروز، ایالات متحده پیام قدرتمندی از حمایت قوی به اوکراین را در حال حاضر و در آینده، می‌فرستد".

در کنار ایالات متحده، در نشست گروه هفت جاپان نیز قرار داد امنیتی مشابه با اوکراین امضا کرد.

با این همه، اوکراین تا این دم ۱۵ قرارداد امنیتی را با حامیان عمدهٔ غربی خود امضا کرده که بر اساس آن تعهد کمک‌های مالی، دفاعی و نظامی چند ساله را کسب کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG