لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن و امیری:‌ شرکای امریکا کمک‌های عاجل را به زلزله‌زدگان هرات فراهم‌ می‌کنند


شماری از کودکان افغان در ولسوالی زنده‌جان هرات که به دلیلی ویرانی خانه‌‌های شان در زلزلهٔ روز یکشنبه در بیرون خوابیده اند
شماری از کودکان افغان در ولسوالی زنده‌جان هرات که به دلیلی ویرانی خانه‌‌های شان در زلزلهٔ روز یکشنبه در بیرون خوابیده اند

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، گفته است که ایالات متحده وضعیت زلزله‌ زدهگان ولایت هرات را از نزدیک زیر نظر دارد و امریکا در صدد بسیج کمک‌ها برای آسیب دیدگان این آفت طبیعی است.

بلینکن روز دوشنبه نهم اکتوبر (۱۷ میزان) در صفحهٔ رسمی ایکس خود نوشته است: ''ایالات متحده تاثیر زلزلهٔ دیروز در شمال‌غرب افغانستان [ولایت هرات] را با دقت پیگیری می‌کند. شرکای بشردوستانهٔ ما با کمک‌های فوری به حمایت از مردم افغانستان پاسخ می دهند."

رینا امیری، نماینده ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان، نیز در صفحهٔ رسمی ایکس خود ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان،‌ گفته است که یکجا با همکارانش برای ادامهٔ بسیج کمک‌ها برای آسیب دیدگان کار می‌کند.

بر اساس آمار وزارت صحت عامهٔ طالبان،‌ در اثر زلزلهٔ روز یکشنبه که شدت آن ۶.۳ ریکتر بود،‌ بیش از دو‌هزار و ۵۰۰ نفر کشته شده اند و عملیات نجات برای افرادی که در زیر آوار خانه‌های ویران شده گیر مانده اند، ادامه دارد.

اما وزارت صحت طالبان گفته است که شمار تلفات در برخی ساحات هنوز مشخص نشده است. به گفتهٔ مقام صحت طالبان، ۵۱۶ نفر به شمول ۲۰۳ مرد و ۲۱۳ زن در ولسوالی زنده‌جان هرات هنوز هم ناپدید اند.

اما دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد با نشر گزارشی که اواخر روز یکشنبه منتشر کرد، شمار کشته شدگان این حادثه را یک‌هزار و ۲۳ نفر و زخمیان آنرا یک‌هزار ۶۶۳ نفر اعلام کرد.

در همین حال، سازمان جهانی صحت گفته است که از جمله زخمیان، وضعیت ۵۵۲ نفر وخیم است و آنان جهت تداوی در شفاخانهٔ هرات بستری شده اند.

ملل متحد گفته است که "۱۰۰ درصد" منازل در ۱۱ روستای ولایت زنده‌جان ولایت هرات در اثر این زلزله تخریب شده است. سازمان جهانی صحت گفته است که این حادثه ۱۶۵۵ خانواده را متاثر کرده است که شمار مجموعی اعضای آن به ۱۱ هزار ۵۸۵ نفر می‌رسد.

ملل متحد همچنین گفته است که کم و بیش ۳۰۰ خانواده که شماری مجموعی افران آنان به ۲۱۰۰ نفر می‌‌رسد، آوره شده اند و در پناهگاه‌های موقتی به سرمی‌برند.

سازمان جهانی صحبت گفته است که در هماهنگی با مقامات حاکم در افغانستان و همکاری ۱۹ شریک بخش‌های صحی خود به سرعت کمک‌های نجات دهنده را برای مردم آسیب دیده فراهم می‌کند.

گروه

XS
SM
MD
LG