لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن خواستار عادی شدن روابط میان اسراییل و عربستان شد 


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده
انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده

وزیر خارجهٔ ایالات متحده امروز پنجم جون (۱۵ جوزا) به یک گروه قدرتمند طرفدار اسراییل گفت که عادی‌شدن روابط میان اسراییل و عربستان سعودی برای واشنگتن بسیار اهمیت دارد.

انتونی بلینکن به "کمیتهٔ امریکایی در امور عامهٔ اسراییل" گفت که واشنگتن در ترویج عادی‌سازی روابط میان اسراییل و عربستان علایق واقعی امنیت ملی دارد.

او افزود: "ما به این باوریم که می‌توانیم و البته باید نقش کامل در پیشبرد این امر داشته باشیم."

وزیر خارجهٔ ایالات متحده ساعاتی پیش از عزیمت به عربستان گفت که ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به "توافقات ابراهیم" متعهد است، ابتکاری که در حکومت به رهبری دونالد ترمپ آغاز شد و هدف آن ایجاد روابط رسمی میان اسراییل و کشورهای عرب است.

تا اکنون چندین کشور عرب، روابط خویش را اسراییل را عادی ساخته است، اما عربستان با وجود آنکه پروازهای تجارتی اسراییل را اجازه داده و چندین تماس با اسراییل داشته،‌ داشتن روابط عادی به این کشور را رد کرده است.

شهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجهٔ عربستان سعودی، گفته است که روابط کشورش با اسراییل تا زمانی عادی نخواهد شد که راه حل دو کشور-اسراییل و فلسطین- به وجود بیاید.

شهزاده فیصل به رسانهٔ بلومبرگ گفت:‌"عادی سازی واقعی و ثبات واقعی فقط از طریق دادن یک دولت به فلسطین می‌تواند به وجود بیاید."

بلینکن گفت: "تلاش‌های عادی‌سازی و ایتلاف، بدیلی برای پیشرفت میان اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها نیست و نباید به بهای آن تمام شود. "

اما وزیر خارجهٔ امریکا گفت که عادی سازی روابط میان اسراییل و عربستان به گونهٔ "فوری و آسان" امکان‌پذیر است.

او اضافه کرد که در جریان سفراش به عربستان و کشورهای خلیج در این راستا کار خواهد کرد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG