لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن به اسراییل: برای توقف خشونت شهرک‌نشینان یهودی علیه فلسطینی‌ها فوراً اقدام کنید


وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۶ نومبر (۲۵ عقرب) از اسراییل خواست تا برای توقف خشونت‌های شهرک‌نشینان یهودی علیه فلسطینی‌ها در سواحل غربی رود اردن، اقدام فوری را روی دست گیرد.

انتونی بلینکن این تقاضا را در جریان صحبت تلیفونی با بنی گنتز، یک رهبر مخالف اسراییلی و جنرال متقاعد که با کابینهٔ زمان جنگ بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم این کشور، پیوسته است، ابراز کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفت که "بلینکن بر نیاز فوری برای گام‌های مثبت جهت کاهش تنش‌ها در سواحل غربی، به شمول مقابله با خشونت‌ افراطی رو به افزایش مسکونه‌نشین‌ها، تاکید کرد".

وزیر خارجهٔ ایالات متحده ضمناً بر دپلوماسی جاری برای رهایی گروگان‌های صحبت کرد که تندروان حماس آنان را در جریان حملهٔ هفتم اکتوبر با خود بردند.

مقامات اسراییلی می‌گویند که تندروان حماس حدود ۲۴۰ نفر را گروگان گرفته اند و ۱۲۰۰ نفر دیگر را کشتند.

نظامیان اسراییلی غزه را که در کنترول حماس است، به گونۀ پیهم هدف حملات هوایی و زمینی قرار داده اند که به گفتۀ مقام‌های صحی غزه منجر به کشته شدن بیش از ۱۱۵۰۰ فلسطینی، عمدتاً کودکان و زنان، شده است. هرچند آمار ارایه شده از سوی مقام‌های غزه و اسراییل را هیچ نهاد مستقلی تایید یا رد نکرده است.

سواحل غربی رود اردن عمدتاً‌ تحت اشغال اسراییل قرار داشته و خود مختاری محدود دارد. مقامات فلسطینی در سواحل غربی، حماس را دشمن خود می‌خوانند.

با آنهم، باشندگان سواحل غربی رود اردن می‌گویند که از زمان آغاز جنگ میان اسراییل و حماس، آنان با آزار و اذیت روز افزون شهرک‌نشینان اسراییلی مواجه شده اند.

بر اساس گزارش‌ها، از هفتم اکتوبر به اینسو حدود ۲۰۰ نفر در جریان خشونت‌ها در این قلمرو فلسطینی کشته شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG