لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن در جاکارتا با ارشدترین دپلومات چین دیدار کرد


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۳ جولای (۲۲ سرطان) با وانگ یی، ارشدترین دپلومات و رییس کمیتهٔ امور خارجی حزب کمونیست چین دیدار کرد.

بلینکن و وانگ برای اشتراک در نشست وزرای خارجهٔ کشورهای جنوب‌شرق آسیا (اسین) به جاکارتا، پایتخت اندونیزیا رفته اند. این دومین دیدار بلینکن با وانگ در چند ماه گذشته می‌باشد.

وزارت خارجهٔ چین گفته است که وانگ به جای چین گانگ، وزیر خارجهٔ چین که به نسبت مریضی نتوانسته به جاکارتا سفر کند، در نشست وزرای خارجهٔ کشورهای جنوب‌شرق آسیا اشتراک خواهد کرد.

این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که شرکت مایکروسافت روز چهارشنبه ۱۲ جولای (۲۱ سرطان) گفت که هکرهای مستقر در چین که در تلاش به دست آوردن اطلاعات استخباراتی بودند، در حساب‌های ایمیل شماری از ادارات دولتی امریکا رخنه کردند.

مایکروسافت در یک پوست بلاگ نگاشته است که طوفان-۰۵۵۸ به حساب‌های ایمیل حدود ۲۰ سازمان،‌ به شمول ادارات دولتی از جمله وزارت خارجهٔ امریکا دسترسی پیدا کرده است.

یک سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفت که این وزارت "تحرکات غیرعادی" را کشف کرده و اقدامات فوری را برای حفاظت از "سیستم‌های ما" اتخاذ کرده است.

یک مقام امریکایی گفت که بلینکن در این دیدار به دپلومات ارشد چین گفت که ایالات متحده هکرهای چینی را پاسخگو قرار خواهد داد.

به گفتهٔ این مقام امریکایی بلینکن در گفتگو با وانگ "صراحتاً اعلام کرد که هر اقدامی که حکومت ایالات متحده، شرکت های امریکایی یا شهروندان امریکایی را هدف قرار دهد، ما را به شدت نگران می کند و ما اقدامات لازم را برای پاسخگو قرار دادن مسوولین آن انجام خواهیم داد."

این مقام امریکایی که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، از بیان اینکه آیا واشنگتن مستقیماً چین را به دست داشتن در آن متهم کرده یا خیر، خودداری کرد.

مذاکرات جاکارتا نزدیک به یک ماه پس از سفر آقای بلینکن به بیجینگ صورت می‌گیرد. از سال ۲۰۱۸ به اینسو، بلینکن عالیرتبه‌ترین مقام امریکایی بود که به چین سفر کرد. قرار بود این سفر در ماه فبروری صورت گیرد، اما پرواز بالون‌های جاسوسی چین بر فراز ایالات متحده و کشیدگی‌های ناشی از آن، منجر به تعویق این سفر شد.

بلینکن در سفرش به چین گفت: "در هر جلسه، تاکید کرده ام که تعامل مستقیم و ارتباط مداوم در سطح عالی، بهترین روش مدیریت مسوولانهٔ اختلاف نظرها بوده و متضمن آن است که رقابت‌ها به منازعه مبدل نشود. عین چیز را از همتایان چینی خود شنیدم. هر دو بر ضرورت ثبات روابط مان توافق داشتیم."

روابط واشنگتن و بیجینگ در چند سال اخیر به دلیل اختلاف روی برخی مسایل، از جمله اقتصاد، تجارت، حقوق بشر، امنیت و نفوذ فزایندهٔ چین در منطقه پرتنش بوده است.

اما سفر بلینکن به چین دریچه‌ای دپلوماسی را باز کرد و هفتهٔ گذشته جنیت یلین، وزیر مالیهٔ ایالات متحدهٔ امریکا به چین سفر کرد و قرار است جان کری، فرستادهٔ ویژه اداره بایدن در امور اقلیم در روزهای آینده به چین سفر کند.

XS
SM
MD
LG