لینک های دسترسی

Breaking News

پنتاگون: بالون چینی معلومات استخباراتی را جمع آوری نکرده بود 


زمان سرنگونی بالون جاسوسی چین بر فراز ایالات متحده
زمان سرنگونی بالون جاسوسی چین بر فراز ایالات متحده

وزارت دفاع ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۹ جون (هشتم سرطان) گفت که بالون چینی که در ماه فبروری بر فراز اقیانوس اطلس سقوط داده شد، معلومات استخباراتی را جمع آوری نکرده بود.

پت ریدر، سخنگوی وزارت دفاع امریکا، گفت: "ارزیابی ما در حال حاضر این است که این [بالون] در زمان گذر یا پرواز بر فراز ایالا متحده، معلومات جمع آوری نکرده بود."

او افزود که ایالات متحده اقداماتی را اتخاذ کرد که جمع آوری معلومات استخباراتی توسط این بالون، را متوقف سازد.

با آنهم این سخنگوی وزارت دفاع امریکا در این خصوص معلومات بیشتر ارایه نکرد.

بالون بزرگ چین که حاوی پرزه‌جات برقی بود، در اواخر ماه جنوری و اوایل ماه فبروری بر فراز ایالات متحده - از الاسکا تا کارولینای جنوبی - پرواز کرد. در جریان پرواز، این بالون از فراز پایگاه‌های نظامی حساس نیز عبور کرد و سبب ایجاد نگرانی‌های شد که گویا بیجنگ معلومات عمدهٔ استخباراتی را جمع آوری می‌کند.

این بالون به تاریخ چهارم فبروری توسط نیروهای هوایی امریکا سقوط داده شد و بقایای آن از اقیانوس اطلس به دست آمد. پس از آن، اردوی امریکا محتویات آنرا مورد مطالعه قرار داده بود.

این رویداد سبب کشیدگی بیشتر روابط واشنگتن و بیجنگ شده و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، را مجبور کرد تا سفر ماه فبروری‌اش به چین را فسخ کند.

چین گفته بود که این بالون مصروف جمع آوری معلومات استخباراتی نبود و به گونهٔ غیر عمدی وارد حریم هوایی ایالات متحده شده بود.

در آن وقت، مقامات امریکایی گفته بودند که این بالون آنتن های متعدد دارد و به نظر می‌رسد که قابلیت جمع آوری معلومات را داشته باشد.

پس از سرنگونی بالون چینی، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، به وزیر خارجهٔ چین هشدار داد که "اقدام غیرمسوولانه" بیجینگ مبنی بر ارسال بالون‌های جاسوسی به حریم هوایی امریکا نباید تکرار شود.

سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفت که بلینکن در حاشیهٔ کنفرانس امنیتی مونیخ گفته بود "مستقیماً از نقض غیرقابل پذرش حاکمیت ایالات متحده و قوانین بین المللی توسط بالون نظارتی [چین] در حریم هوایی ایالات متحده انتقاد کرده و تاکید کرد که این اقدام غیرمسوولانه هرگز نباید تکرار شود."

در تهیهٔ این مطلب از گزارش فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG