لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: حماس فقط نابودی اسراییل و قتل یهودیان را می خواهد


از راست به چپ، شهزاده فیصل بن فرهان، وزیر خارجهٔ عربستان سعودی، و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده
از راست به چپ، شهزاده فیصل بن فرهان، وزیر خارجهٔ عربستان سعودی، و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز شنبه ۱۴ اکتوبر (۲۲ میزان) هنگام بازدید از عربستان سعودی گفت که "نابودی اسراییل و قتل یهودیان" یگانه آجندای گروه حماس است.

بلینکن که از عربستان سعودی بازدید می‌کند، پس از ملاقات با شهزاده فصیل بن فرحان، وزیر خارجهٔ عربستان سعودی، گفت: "حماس نمایندهٔ مردم فلسطین و آرزوی مشروع آنان برای آینده نیست."

این دپلومات ارشد ایالات متحده همچنین گفت:‌"حماس یک گروه تروریستی است. یگانه آجندای آن نابودی اسراییل و قتل یهودیان است. مهم است که همه جهان گروه حماس را همین گونه ببینند. به نظرم این لحظه مهمی برای شفافیت اخلاقی در مورد حماس است."

بلینکن با اشاره به جنگ جاری میان اسراییل و گروه حماس وضعیت را دشوار خواند و گفت که غیرنظامیان در هر دو جناح-اسراییل و نواز غزه- در قدم نخست از وضعیت جاری آسیب می‌بینند.

وزیر خارجهٔ امریکا افزود که هدف قرار دادن غیرنظامیان در هر زمان و در هر جای باید توسط همه محکوم شود.

بلینکن همچنین تاکید کرد که توقف رنج و مصیبتی را که غیرنظامیان متحمل می‌شوند، باید در اولویت قرار داد.

او گفت:‌ "ما نیاز داریم به سرعت راهی را پیدا کنیم که درگیری کاهش یابد؛ به سرعت صلح بر گردد و یا دست‌کم استفاده از سلاح متوقف شود و سپس کار بالای رسیدگی به مشکلات بشری صورت بگیرد."

گروه حماس شنبه گذشته در یک حملهٔ غافلگیرانه بالای اسراییل، بیش از ۱۳۰۰ نفر به شمول غیرنظامیان را کشت. از زمان ایجاد اسراییل در سال ۱۹۴۸ میلادی، این مرگبارترین حمله بر اسراییل پنداشته می‌شود.

تندروان حماس کم و بیش ۱۵۰ نفر به شمول افرادی را گروگان گرفته اند که شهروندی دوگانه دارند؛ حماس همچنین تهدید کرده است که اگر اسراییل غیرنظامیان را بدون هشدار قبلی آماج حمله قرار بدهد، در مقابل هر حمله، یک گروگان را خواهد کشت.

اسراییل نیز در یک اقدام تلافی‌جویانه حملات هوایی و توپخانه‌ای را از هفت روز به اینسو بالای غزه آغاز کرده است. این حملات نه تنها موجب کشته شدن بیش از ۲۲۰۰ نفر شده، بلکه صد‌ها هزار نفر از خانه‌های شان آواره شده اند.

بلینکن ضمن یاد‌آوری از وضعیت غیرنظامیان در غزه گفت: "ما نیاز داریم تا با هم کار کنیم تا راهی برای خروج از این چرخه خشونت پیدا کنیم."

او اضافه کرد که بدون راه حل، خشونت‌ها ادامه خواهد یافت و غیرنظامیان در گام نخست قربانی خشونت‌ها خواهند شد.

بلینکن ابراز امیدواری کرد که منازعه و خشونت جاری در اسراییل و غزه کاهش یابد و سپس به "راه حل دایمی" تمرکز صورت بگیرد.

با آنهم، وزیر خارجهٔ امریکا گفت که هیچ کشوری نباید وضعیتی را تحمیل کند که اسراییل با آن مواجه بوده است، وضعیتی که در نتیجه حملات حماس ۱۳۰۰ شهروندان اسراییل و ۳۰ کشور دیگر کشته شدند.

بلینکن همچنین تاکید کرد که اسراییل با استفاده از "حق مشروع" خود از مردم آن کشور دفاع می‌کند تا اطمینان حاصل کند که "چنین رویداد هرگز دوباره رخ" ندهد.

اظهارات وزیر خارجهٔ ایالات متحده یک روز پس از آن بیان شد که اسراییل به ۱.۱ میلیون نفر در نوار غزه مهلت ۲۴ ساعته داد تا از شمال غزه به جنوب بروند، ضرب‌الاجلی که با انتقاد‌های شدید بین المللی مواجه شده است.

اردوی اسراییل صبح روز جمعه ۱۳ اکتوبر (۲۱ میزان) اعلام کرد که عملیات نظامی در غزه را افزایش می‌دهد و در اطلاعیه‌ای از ساکنان شمال غزه خواست منازل خود را ترک کنند.

اردوی اسراییل گفته است که نیروهای حماس در شهر غزه در تونل‌هایی در زیر خانه‌های مسکونی که غیرنظامیان بی‌گناه در آن سکونت دارند، پنهان شده‌اند.

در اعلامیهٔ اردوی اسراییل آمده که "تروریست‌های حماس" از مردم به عنوان "سپر انسانی سواستفاده" می‌کند و از مردم خواسته "برای امنیت" شان از شمال غزه فاصله بگیرند.

حماس که کنترول غزه را در دست دارد و از آنجا به مواضع اسراییل حمله می‌کند، در نخستین واکنش به فرمان تخلیه شمال غزه توسط اسراییل، آن را "جنگ روانی" ارودی اسراییل نامید و خواستار نادیده‌گرفتن آن توسط مردم غزه شد.

گروه

XS
SM
MD
LG