لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌های جهانی به هشدار اسراییل مبنی بر تخلیه شمال غزه


کشورها و سازمان‌های بین المللی به ضرب الاجل اسراییل برای بیش از یک میلیون شهروندان غزه که به آنها ۲۴ ساعت مهلت داده تا به جنوب این منطقه تخلیه شوند، واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده اند.

اردوی اسراییل صبح روز جمعه ۱۳ اکتوبر (۲۱ میزان) اعلام کرد که عملیات نظامی در غزه را افزایش می‌دهد و در اطلاعیه‌ای از ساکنان شمال غزه خواست منازل خود را ترک کنند.

اردوی اسراییل گفته است که نیروهای حماس در شهر غزه در تونل‌هایی در زیر خانه‌های مسکونی که غیرنظامیان بی‌گناه در آنها ساکن هستند، پنهان شده‌اند.

در بیانیهٔ اردوی اسراییل آمده که "تروریست‌های حماس" از مردم به عنوان "سپر انسانی سواستفاده" می‌کند و از مردم خواسته "برای امنیت" شان از شمال غزه فاصله بگیرند.

حماس که کنترول غزه را در دست دارد و از آنجا به مواضع اسراییل حمله می‌کند، در نخستین واکنش به فرمان تخلیه شمال غزه توسط اسراییل، آن را "جنگ روانی" ارودی اسراییل نامید و خواستار نادیده‌گرفتن آن توسط مردم غزه شد.

ملل متحد

ادارات مختلف ملل متحد روز جمعه از اسراییل خواست تا درخواست خود مبنی بر خروج ۱.۱ میلیون غیرنظامی از شمال غزه و نقل مکان به جنوب در ۲۴ ساعت آینده را لغو کند و گفت این غیر ممکن است و عواقب ویرانگری خواهد داشت.

فیلیپ لازارینی، کمیشنر عالی امداد و کار ملل متحد برای آوراگان فلسطینی، گفت: "این تنها به سطوح بی‌پیشینهٔ مصیبت منجر می‌شود و ساکنان غزه را بیشتر به گودال رنج می‌کشاند."

لازارینی در بیانیه‌ای مقیاس و سرعت بحران بشری در حال گسترش در غزه را "تکاندهنده" توصیف کرد و هشدار داد که "غزه به سرعت در حال تبدیل شدن به جنهمی است که در حال فروپاشی است."

سازمان جهانی صحت نیز خواستار لغو دستور تخلیه شده و گفته است که "با حملات هوایی مداوم، غیرنظامیان جای امنی برای رفتن ندارند."

تاریک جسارویچ، سخنگوی سازمان جهانی صحت، گفت: "وزارت صحت فلسطین به سازمان جهانی صحت اطلاع داده است که تخلیه بیماران آسیب پذیر شفاخانه‌ها از شمال غزه غیرممکن است."

صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) نیز خواستار آتش‌بس فوری شده و گفته است که کودکان تقریباً نیمی از ۱.۱ میلیون جمعیتی را تشکیل می‌دهند که به آنان هشدار داده شده تا از مسیری که انتظار می رود حمله زمینی اسراییل به غزه باشد، حرکت کنند.

فولکر ترک، رییس حقوق بشر سازمان ملل متحد، از طرف های درگیر خواسته است که فوراً یک دهلیز بشردوستانه را برای اطمینان از دسترسی مصوون و بدون مانع به کمک های بشردوستانه ایجاد کنند.

ایالات متحده

قصر سفید گفته است که این درخواست تخلیه یک "دستور باور نکردنی" است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، به تلویزیون سی‌ان‌ان گفت: "این منطقه در حال حاضر یک منطقه جنگی است. بنابراین، من فکر نمی کنم که هیچ کس چالش برای انجام این تخلیه را دست کم بگیرد."

پیش از این یک مقام ارشد امریکایی روز جمعه ۱۳ اکتوبر گفت که اسراییل از ''ایجاد مناطق امن'' برای غیرنظامیان در غزه حمایت می‌کند.

این مقام امریکایی که نامش در گزارش ذکر نشده است، پس از ملاقات میان مقامات دو کشور در تل ابیب گفته است که "ایالات متحده و اسراییل در مورد نیاز به ایجاد مناطق امن برای غیرنظامیان صحبت کرده اند تا آنان از عملیات مشروع امنیتی اسراییل در امان بمانند."

او افزود: "ما با سازمان صلیب سرخ بین المللی و ادارات کمک‌ رسانی ملل متحد در تعامل بوده ایم تا در مورد جزییات این موضوع بحث کنیم."

صلیب سرخ

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفته است که ساکنان غزه "جای امنی برای رفتن ندارند" و برای آنها "غیرممکن" است که بدانند کدام مناطق "بعداً با حمله مواجه خواهند شد".

صلیب سرخ در بیانیه‌ای گفته است که با برقراری محاصره نظامی، سازمان های بشردوستانه "نخواهند توانست به چنین آوارگی گسترده مردم در غزه کمک کنند".

ترکیه

ترکیه درخواست تخلیه را "غیرقابل قبول" خوانده است.

وزارت خارجهٔ ترکیه گفته است: "اجبار ۲.۵ میلیون نفر از ساکنان غزه که روزها مورد حملات هوایی بی‌مورد قرار گرفته و محروم از برق، آب و غذا بوده‌اند، به مهاجرت در یک منطقه بسیار محدود، نقض آشکار قوانین بین‌المللی و غیرانسانی است."

ادارهٔ خودگردان فلسطین

محمود عباس، رییس ادارهٔ خودگردان فلسطین، این تخلیه را نکبت (فاجعه) دوم خوانده که طی آن ۷۶۰ هزار فلسطینی در جریان جنگ سال ۱۹۴۸ که منجر به ایجاد اسراییل شد، از خانه‌هایشان فرار یا رانده شدند.

عباس گفت که او "به طور کامل آوارگی مردم ما از نوار غزه را رد می کند، زیرا این به منزله نکبت دوم برای مردم ما خواهد بود."

روسیه

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، محاصره غزه توسط اسراییل را با محاصره لنینگراد توسط نازی‌ها در جریان جنگ جهانی دوم مقایسه کرد.

پوتین به خبرنگاران در قرغیزستان گفت: "سناریوهای مختلفی در حال ظهور است، از جمله احتمال اقدامات نظامی و غیرنظامی علیه نوار غزه مشابه محاصره لنینگراد در جریان جنگ جهانی دوم."

او افزود: "ما متوجه می شویم که چه چیزی مستلزم آن است. به نظر من، این غیرقابل قبول است. بیش از دو میلیون نفر در آنجا زندگی می کنند."

عربستان سعودی

عربستان سعودی آوارگی فلسطینی‌ها از غزه و حملات به "غیرنظامیان بی‌دفاع" را محکوم کرده و به شدیدترین الفاظ از زمان آغاز جنگ از اسراییل انتقاد کرده است.

وزارت امور خارجهٔ عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که ریاض بر رد قاطعانه درخواست‌ها برای جابه‌جایی اجباری مردم فلسطین از غزه و محکومیت تداوم هدف‌گیری غیرنظامیان بی‌دفاع در غزه تاکید می‌کند.

سازمان همکاری‌های اسلامی

سازمان همکاری اسلامی اسراییل را متهم کرد که به دنبال "آوارگی اجباری مردم فلسطین" و تلاش برای انتقال "بحران بشری... به کشورهای همسایه" است.

گروه

XS
SM
MD
LG