لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش برای پایان جنگ در غزه؛ بلینکن از قطر دیدار کرد 


تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده
تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز سه‌شنبه ششم فبروری (۱۷ دلو) در جریان سفر‌اش جهت تلاش برای آتش‌بس جدید و پایان دوامدار جنگ میان حماس و اسراییل، از قطر دیدار کرد.

قطر در گذشته نیز آتش‌بس هفت روزه میان حماس و اسراییل را میانجی‌گری کرد که به تاریخ اول دسمبر سال گذشته منقضی شد. در آن آتش‌بس حماس حدود ۱۱۰ گروگان را آزاد کرد و اسراییل نیز بیش از ۲۴۰ زندانی فلسطینی، به شمول زنان و کودکان، را از زندان‌های آن کشور رها کرد.

بلینکن قرار است سپس به اسراییل برود تا حمایت آن کشور را برای یک توافق جدید که در ماه جنوری در پاریس پیشنهاد شد، کسب کند.

یک منبع حماس گفت که توافقی که بلینکن امیدوار است برای آن حمایت کسب کند، آتش‌بس شش هفته‌ای و رهایی اسیر‌ها از نزد حماس در ازای رهایی زندانیان فلسطینی است.

این در حالی است که به گفتهٔ مقامات صحی غزه، حملات شدید هوایی اسراییل و درگیری‌ها در غزه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۷ کشته برجا گذاشت.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده پیش از این با عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر، در قاهره، پایتخت آن کشور، و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در ریاض ملاقات کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفت که بلینکن و السیسی در مورد تلاش‌های جاری برای توافق رهایی تمامی گروگان بحث کردند.

بلینکن تاکید کرد که واشنگتن با بیجا شدن جبری فلسطینی‌ها از غزه مخالف بوده و متعهد به ایجاد یک دولت فلسطینی است که صلح و امنیت پایدار را برای اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها به بار بیاورد.

محمد کوزات، یک مرد فلیسطینی که شش عضو خانواده‌اش در یک حملهٔ اسراییل بر رفح زخمی شده است گفت که "هیچ جای امن نیست. ما کجا باید برویم؟"

مقامات صحی در غزه گفته اند که در جریان حملات اسراییل حد اقل ۲۷۵۸۵ نفر در غزه کشته شده اند که اکثریت آنان زنان و کودکان اند.

مقامات اسراییلی گفته اند که تندروان حماس در جریان حملهٔ هفتم اکتوبر ۱۱۴۰ نفر را در اسراییل کشتند.

گروه

XS
SM
MD
LG