لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: رهبران حماس به پیشنهاد آتش‌بس 'پاسخ' داده اند


انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا، در کنفرانس خبری مشترک با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، صدراعظم قطر، در دوحه، پایتخت آن کشور
انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا، در کنفرانس خبری مشترک با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، صدراعظم قطر، در دوحه، پایتخت آن کشور

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز سه‌ شنبه ششم فبروری (۱۷ دلو) گفت که رهبران حماس به پیشنهاد توافق آزادی گروگان‌‌ها که سبب توقف جنگ در غزه نیز می‌شود، پاسخ داده اند.

بلینکن افزود که ایالات متحده با جدیت پاسخ رهبران حماس را بررسی می‌کند و روز چهار شنبه هفتم فبروری در اسراییل در مورد آن بحث خواهد کرد.

بلینکن که به دوحه، پایتخت قطر، سفر کرده بود، به خبرنگاران گفت که پاسخ رهبران گروه حماس با مقامات اسراییل شریک ساخته شده است.

او گفت:‌ ''ما تا اندازه که ممکن است، تلاش خواهیم کرد تا به توافقی دست یابیم.'' به گفتهٔ‌ این دپلومات ارشد ایالات متحده، این توافق احتمالی نه تنها شامل آزادی گروگان‌ها است، بلکه مزایای دیگر را نیز در پی خواهد داشت.

بلینکن در جریان سفرش به شرق میانه با رهبران عربستان سعودی،‌مصر و قطر در مورد آتش بس موقت جدید در نوار غزه و فراهم‌آوری کمک های بشردوستانه بیشتر به غیرنظامیان فلسطینی صحبت کرد.

ایالات متحده، مصر و قطر در تهیه یک پیشنهاد کمک کرده اند تا آتش‌بس در غزه برقرار شود. این پیشنهاد که زیر بررسی قرار دارد، نه تنها سبب آتش شش هفته‌ای در نوار غزه خواهد شد، بلکه گروگان‌هایی که در نزد گروه حماس به سر می‌برند، آزاد خواهند شد.

بلینکن در دوحه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی،‌ امیر قطر، و محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، صدراعظم آن کشور ملاقات کرد.

امیر قطر از طریق یک ترجمان به خبرنگاران گفت: ''ما پاسخی از حماس در مورد چارچوب کلی توافق، در رابطه به گروگان‌ها دریافت کرده‌ایم. پاسخ شامل نظراتی است، اما به صورت کل مثبت است.''

صدراعظم قطر نیز با ابراز خوش‌بینی گفت که امیدوار است تلاش‌ها برای آزادی گروگان‌ها در آزای آتش‌بس به زودی نتیجه بدهد، اما به دلیل حساسیت موضوع، در مورد جزییاتی ارایه نکرد.

بلینکن قبل از سفر به قطر، اوایل روز سه شنبه با عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر، در قاهره، پایتخت آن کشور، ملاقات کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، روز سه‌ شنبه با نشر اعلامیه‌ای گفت که بلینکن و السیسی در مورد تلاش‌های جاری برای توافق رهایی تمامی گروگان بحث کردند.

بلینکن تاکید کرد که واشنگتن با بیجا شدن جبری فلسطینی‌ها از غزه مخالف بوده و متعهد به ایجاد یک دولت فلسطینی است که صلح و امنیت پایدار را برای اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها به بار بیاورد.

پیش از این، آتش‌بس موقت هفت روزهٔ در ماه نومبر میان اسراییل و حماس زمینهٔ آزادی ۱۰۵ گروگان‌ را از بند حماس فراهم کرد و اسراییل نیز ۲۴۰ زندانی فلسطینی به شمول زنان و کودکان از محابس خود آزاد کرد.

بلینکن پنجمین دور سفر خود به شرق میانه را روز دوشنبه آغاز کرد. او نخست به عربستان سعودی، سپس به مصر و قطر سفر کرد و با رهبران این سه کشور در مورد پیشنهاد توافق میان اسراییل و حماس صحبت کرد.

این ارشدترین دپلومات ایالات متحده پس از سفر به قطر، وارد اسراییل شد و پس از ملاقات مقامات اسراییلی از بنیامین نتیاهو، صدراعظم آن کشور، از کرانه‌ غربی اشغالی نیز بازدید خواهد کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG