لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای 'به عقب' حرکت کرده است


آنتونی بلینکن، خارجهٔ ایالات متحده، در جریان یک کنفرانس خبری در مقر ناتو در بروکسل، پایتخت بلجیم، نهم سپتمبر ۲۰۲۲
آنتونی بلینکن، خارجهٔ ایالات متحده، در جریان یک کنفرانس خبری در مقر ناتو در بروکسل، پایتخت بلجیم، نهم سپتمبر ۲۰۲۲

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز جمعه نهم سپتمبر (۱۸ سنبله) گفت که آخرین پاسخ ایران برای احیای توافق هسته‌ای نشان می دهد که آن کشور ''به عقب'' برگشته است.

این دپلومات ارشد ایالات متحده در بروکسل، پایتخت بلجیم، گفت که امریکا می خواهد توافق هسته‌ای ایران احیا شود، اما تاکید کرده است که واشنگتن نمی خواهد با هر هزینه‌ای بار دیگر به توافق هسته‌ای ایران یکجا شود.

ظاهراََ چنین به نظر می رسید که میانجی‌های اروپایی ماه گذشته در قسمت احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پیشرفت داشته اند، زیرا تهران تا حد زیادی به متن پیشنهادی که از سوی قدرت‌های اروپایی ارایه شده بود، از خود توافق نشان داده بود.

اما خوش بینی‌ها در این مورد پس از آن کاهش یافت که ایالات متحده به پاسخ ایران، پاسخ داد و سپس تهران بار دیگر پاسخ‌اش را به واشنگتن ارایه کرد.

بلینکن روز جمعه به خبرنگاران گفت:‌ "در هفته‌های گذشته،‌ ما بخشی از اختلاف‌ها را دور کردیم. ایران از برخی خواست‌های اضافی صرف نظر کرد، خواست که با توافق هسته‌ای موسوم به برجام غیر مرتبط بود."

اما به گفتهٔ این دپلومات ایالات متحده، آخرین پاسخ ایران ''به عقب'' حرکت کرده است و تاکید کرد که "قرار نیست که ما به هر معامله توافق کنیم که و خواست‌ها و شرایط ما پاسخ ندهد." اما بلینکن در مورد جزییات ارایه نکرد.

بلینکن افزود:‌ "اگر به توافق دست یابیم،‌ فقط به خاطر افزایش تامین ملی ماست."

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، خواهان احیای توافق هسته‌ای ایران است. در صورت توافق، تعزیرات اقتصادی امریکا بر ایران کاهش پیدا می کند و تهران می تواند تیل خود را در سراسر جهان به فروش برساند. در عوض، فعالیت هسته‌ای ایران زیر نظارت جدی قرار خواهد گرفت تا این کشور به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا نکند.

بر اساس توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی، تعزیرات اقتصادی که بر ایران وضع شده بود، تا حدی لغو شد و در عوض، تهران فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کرد.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یکجانبه از این توافق بیرون شد و تعزیرات شدید اقتصادی را بار دیگر بر ایران وضع کرد، اقدامی که موجب شد تهران نیز از تعهدات این توافق خود را عقب بکشد و غنی سازی یورانیم خود را به مقیاس بلندتری که در توافقنامه محدود شده بود، از سر بگیرد.

ایران همواره ادعا کرده است که غنی سازی یورانیم آن کشور صلح آمیز بوده و برای تولید انرژی و اهداف صلح آمیز است.

ایران همچنان گفته است که در صورت لغو تعزیرات وضع شده از سوی ایالات متحده، آن کشور آمادۀ برگشت به توافقنامه و تطبیق تعهدات مندرج در آن است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG