لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به دلیل آزار و اذیت اقلیت‌های دینی بر چین تعزیرات جدید وضع کرد


نمای بیرونی یکی از توقیفگاه های اقلیت مسلمان اویغور در غرب منطقهٔ شین ژیانگ چین
نمای بیرونی یکی از توقیفگاه های اقلیت مسلمان اویغور در غرب منطقهٔ شین ژیانگ چین

وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز دوشنبه ۲۱ مارچ (اول حل) اعلام کرد که محدویت صدور ویزهٔ امریکا بر شماری از مقام‌های چینی وضع شده است که در سرکوب اقلیت‌های دینی و قومی در داخل و خارج از آن کشور دست داشته اند.

انتونی بلینکن در اعلامیه‌ای تاکید کرد که وضع محدودیت‌های ویزه بر آنعده از مقام‌های چین متمرکز خواهد بود که به صورت مستقیم شریک پالیسی هایی اند که هدف آن سرکوب اقلیت‌های دینی،‌ قومی، مخالفان، فعالان حقوق بشر و ژورنالیستان است.

این دپلومات ارشد ایالات متحده بار دیگر از حکومت چین خواست تا "نسل کشی جاری و جرایم علیه بشریت" را در منطقهٔ‌ شین ژیانگ در شمال غرب آن کشور خاتمه بدهد.

خبرگزاری فرانس پرس از قول گروه‌های حامی حقوق بشر گزارش داده است که بیش از یک میلیون مسلمان اویغور و سایر اقلیت‌ها از سال‌ها به این سو در منطقهٔ شین ژیانگ چین زیر نام کمپاین "ضد تروریزم" در توقیف به سر می برند.

بیجینگ هر گونه ادعای بدرفتاری با مسلمانان اویغور و سایرین را رد کرد گفته است که به خاطر مبارزه با افراط گرایی دینی، مسلمانان اویغور را آموزش های مسلکی می‌دهد.

فرانس پرس از قول آقای بلینکن گزارش داده است که فعالیت‌های "سرکوبگرانهٔ چین" به خارج از مرزهای آن کشور از جمله به ایالات متحده گسترش یافته است.

آقای بلینکن گفت ایالات متحده اقدمات ''سرکوبگرانهٔ'' مقام‌های چین و فعالیت های که شامل آزار و اذیت، تهدید، نظارت و اختطاف اعضای گروه‌های اقلیت‌های قومی و دینی، از جمله کسانیکه در جستجوی امنیت در خارج از آن کشور استند و شهروندان امریکایی که به نمایندگی از این گروه‌های آسیب پذیر صحبت می‌کنند، را تقبیح می‌کند.

آقای بلینکن از حکومت چین خواست تا از "اقدامات سرکوب فراملی خود از جمله تلاش برای خاموش کردن فعالان امریکایی اویغور و سایر اویغور‌ها که به مردم امریکا خدمت می‌کنند" دست بکشد و به اعضای خانواده‌های اویغور‌ها اجازه خروج از چین را بدهد.

وضع تعزیرات جدید امریکا بر چین فقط چند روز پس از آن صورت گرفت که جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده،‌ از طریق ویدیو کنفرانس با شی جین‌پینگ، رییس جمهور چین، در مورد حملهٔ تهاجمی روسیه بر اوکراین صحبت کرد و تلاش کرد بر بیجینگ فشار وارد کند تا از حمله نظامی مسکو بر کیف حمایت نکند.

در سال‌های اخیر روابط میان واشنگتن و بیجینگ روی مسایل مختلف رو به وخامت نهاده است.

مناقشه تجارت دوجانبه، نقض حقوق اقلیت‌ها، به ویژه مسلمانان اویغور در منطقه شین ژیانگ، وضع قوانین سختگیرانه چین بر هانگ کانگ، موقف چین در برابر تایوان و حمایت امریکا از تایوان و مناقشه در آب‌های جنوب چین که چندین کشور در منطقه بر آن ادعای مالکیت دارند از عوامل عمده تیرگی روابط میان دو اقتصاد بزرگ جهان شده است.

XS
SM
MD
LG