لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن از حماس خواست که پیشنهاد توافق آتش‌بس غزه را بپذیرد


انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، هنگام صحبت با خبرنگاران در میدان هوایی دوحه، پایتخت قطر
انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، هنگام صحبت با خبرنگاران در میدان هوایی دوحه، پایتخت قطر

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز سه شنبه ۲۰ اگست (۳۰ اسد) از گروه حماس خواست که به خاطر کاهش رنج مردم غزه به صورت فوری پیشنهاد آتش‌بس را بپذیرد.

این دپلومات ارشد ایالات متحده که پس از حملات هفتم اکتوبر حماس بر جنوب اسراییل، برای نهمین بار به شرق میانه سفر کرده، همچنین هشدار داد که پیشنهاد آتش‌بس که از حمایت امریکا برخوردار است، ممکن ''آخرین چانس" برای ختم جنگ در غزه باشد.

بلینکن پس از توقف در مصر و قطر، دو کشوری که نقش میانجی‌ را در جنگ میان اسراییل و حماس بازی می‌کنند، گفت که "زمان از اهمیت بالایی برخوردار است.''

بلینکن قبل از پرواز به دوحه، پایتخت قطر، به خبرنگاران گفت که ''با گذشت هر روز، چیز‌های بد برای مردم خوب رخ می‌دهد که سزاوار آن نیستند."

او تاکید کرد که توافق آتش‌بس موقت و آزادی گروگان‌ها از نزد حماس باید انجام شود و به گفتهٔ وی باید در روزهای آینده انجام شود. بلینکن همچنین تاکید کرد که ایالات متحده برای دستیابی به این توافق هر کار ممکن را انجام خواهد داد.

ایالات متحده در جریان مذاکرات آتش‌بس که هفتهٔ گذشته در دوحه، پایتخت قطر، برگزار شد، نظریات جدیدی را ارایه کرد تا اختلافات میان اسراییل و حماس رفع شود. امریکا همچنین از طریق مصر و قطر بر گروه حماس فشار آورده است تا به میز مذاکره برگردد.

اختلاف نظر نتنیاهو

بلینکن روز دوشنبه هنگام سفر به اسراییل گفت که بنیامین نتنیاهو، صدراعظم آن کشور، پیشنهاد امریکا برای توافق آتش‌بس در غزه را پذیرفته است. اما رسانه‌های اسراییلی روز سه شنبه از قول نتنیاهو گزارش دادند که صدراعظم آن کشور با یکی از مسایل عمده اختلاف نظر دارد.

نتنیاهو اصرار دارد که نیروهای دفاعی اسراییل حضور فزیکی خود را در دهلیز فیلادلفی - مرز بین نوار غزه و مصر- حفظ کنند تا از این طریق از تدارکات مجدد ''تسلیحات مرگبار'' برای حماس جلوگیری کند.

اما بلینکن گفته است که اسراییل از قبل در مورد ''زمان‌بندی و موقعیت'' خروج‌ نیروهای آن کشور از غزه توافق کرده است.

بلینکن در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارات نتنیاهو گفت که ایالات متحده از آغاز جنگ ''بسیار واضح'' ساخته است که واشنگتن اشغال طولانی مدت اسراییل را در غزه نمی‌پذیرد.

در همین حال، یک مقام ارشد ایالات متحده که بلینکن را در سفر به شرق میانه همراهی می‌کند، به شرط اینکه نامش در گزارش ذکر نشود، با اشاره به اظهارات صدراعظم اسراییل به صراحت گفت که چنین اظهارات نتنیاهو برای دستیابی به آتش‌بس موقت ''سازنده'' نیست.

بلینکن نیز اختلاف نظر‌ها میان اسراییل و حماس را تایید کرد و از هر دو جناح خواست تا در موقفگیری‌هایی شان از ''حد اکثر انعطاف پذیری'' کار بگیرند.

ترس از گسترش جنگ در منطقه

مصر، نخستین کشور عربی که با اسراییل صلح کرد، از تصرف ساحات مرزی نوار غزه توسط اسراییل خشمگین شده است.

بر اساس اعلامیهٔ حکومت مصر، عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور آن کشور، در جریان ملاقات با وزیر خارجه امریکا، به بلینکن گفت که ''زمان آن فرا رسیده است که جنگ جاری باید پایان یابد."

بلینکن ابراز امیدواری کرد که نتنیاهو را به سازش ترغیب کند، زیرا به گفتهٔ او،‌ سازش اسراییل برای توافق آتش‌بس، برای عادی شدن بیشتر روابط جهان عرب با اسراییل زمینه سازی می‌کند و در نهایت روابط عربستان سعودی نیز با اسراییل عادی خواهد شد.

السیسی و بلینکن هر دو گفته‌اند که اگر مذاکرات با شکست مواجه شود، خطر گسترش جنگ در منطقه محتمل است.

بلینکن پس از سفر به مصر، به دوحه رفت تا با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، ملاقات کند. اما یک مقام ایالات متحده گفته است که امیر قطر خوب نیست و این دو مقام ممکن به زودی از طریق تیلفون با همدیگر صحبت کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG