لینک های دسترسی

Breaking News

حماس و جهاد اسلامی مسوولیت 'عملیات انتحاری' در تل ابیب را بر عهده گرفتند


گروه‌های تندرو فلسطینی-حماس و جهاد اسلامی-روز دوشنبه ۱۹ اگست (۲۹ اسد) مسوولیت بم‌گذاری نافرجام روز یکشنبه در تل ابیب را بر عهده گرفته و نیز تهدید کرده‌اند که در صورت ادامه جنگ در نوار غزه، حملات بیشتر را در اسراییل انجام خواهند داد.

پرتز عمار، معاون فرمانده پولیس تل ابیب، به خبرنگاران گفت که بم روز یکشنبه فقط چند متر دورتر از یک کنیسهٔ مزدحم انفجار کرد. به گفته او،‌ مسایل مربوط به زمان بندی انفجار بم احتمالاََ از"یک تراژیدی بسیار واقعی" جلوگیری کرده است.

عمار همچنین گفت که یک فرد مظنون ناشناس در کمره‌های امنیتی دیده شده که با یک بکس پشتی بزرگ در جاده راه می رفت. او گفت که مقامات بررسی می‌کنند که فرد مظنون از کجا آمده و آیا حمایت اضافی را داشت یا نه.

حماس و جهاد اسلامی هشدار داده‌اند که حملات مشابه ''تا زمانی خواهد یافت که کشتارهای اشغالگران، آوارگی غیرنظامیان و پالیسی ترور ادامه داشته باشد.''

این انفجار اندکی پس از آن رخ داد که انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، وارد تل ابیب شد تا با مقامات اسراییلی در مورد توافق آتش‌بس موقت و آزادی گروگان‌ها از نزد حماس گفتگو کند.

این انفجار اواخر روز یکشنبه زمانی رخ داد که میانجی‌گران در حال مذاکره برای آتش‌بس موقت میان اسراییل و گروه حماس در نوار غزه بودند.

به نظر می‌رسد که این بم قبل از موقع منفجر شده که در نتیجهٔ آن مهاجم کشته و یک نفر دیگر زخمی شد. تا حالا مشخص نشده که آیا مهاجم قصد حمله انتحاری را داشت و یا می‌خواست بم را جاسازی کند و آنرا از راه دور منفجر کند.

با اینحال، خبرگزاری فرانس پرس از قول گروه‌های حماس و جهاد اسلامی گزارش داده که این حمله "عملیات انتحاری'' بوده است.

تندروان فلسطینی در دهه‌ٔ ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ حملات انتحاری را در اسراییل انجام دادند که در نتیجه آن، صدها غیرنظامی کشته شدند.

انفجار در تل بیب چند روز پس از آن صورت گرفت که وزارت صحت غزه که در کنترول حماس است، گفت که پس از حملات هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ که عملیات نظامی اسراییل را در پی داشت، بیش از ۴۰ هزار فلسطینی در نوار غزه کشته شده‌اند.

گروه

XS
SM
MD
LG