لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: حفاظت از غیرنظامیان غزه باید 'وظیفهٔ شماره یک' اسراییل باشد


انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۳ مارچ (۲۳ حوت) گفت که اسراییل باید حفاظت غیرنظامیان فلسطینی را در جنگ علیه حماس در غزه ''وظیفه شماره یک'' خود قرار دهد.

بلیکن در یک کنفرانس خبری رساندن کمک‌های بشری و تامین حفظ جان غیرنظامیان را اولویت دولت جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده خوانده و گفت: ''ما حکومت اسراییل را زیر نظر داریم تا مطمن شویم که حفاظت غیرنظامیان و فراهم کردن کمک‌ها برای نیازمندان، در اولویت باشد.'' اما افزود که تعهد ایالات متحده به اسراییل برای دفاع از خود، همچنان مستحکم است.

کنفرانس خبری وزیر خارجهٔ امریکا ساعتی پس از آن برگزار شد که او با همتایان خود از قبرس، بریتانیا، و امارات متحده عربی و همچنین نماینده‌ای از سازمان ملل متحد یک جلسه مجازی برگزار کرد.

انتونی بلینکن در مورد اجرای طرح امریکا برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه از طریق دریای مدیترانه نیز گفت: ''این پروژه انجام خواهد شد اما عملی‌شدنش زمان‌گیر است. ''

او بهترین نحوه برای این کمک‌رسانی را برقراری یک آتش‌بس خواند و گفت: ''پیشنهاد بسیار خوب روی میز است اما سوال این است که آیا حماس آن را می‌پذیرد یا نه.''

یک کشتی نظامی امریکایی که تجهیزات و وسایل برای ساختن یک بندر را حمل می‌کند، روز شنبه گذشته به سوی غزه حرکت کرده است. مقامات امریکایی گفته اند که این بندر در مدت چند هفته ساخته و فعال خواهد شد.

انتظار می رود از این طریق ۲ میلیون وعده غذایی وارد نوار غزه و میان فلسطینی‌هایی که در کمپ‌ها اسکان دارند، توزیع شود. نبود نیرو برای توزیع این کمک‌ها و احتمال هرج و مرج یکی از بزرگترین چالش‌ها در توزیع این کمکهای بشردوستانه است.

پس از حمله هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل که منجر به کشته‌شدن ۱۲۰۰ نفر و گروگان گرفته شدن بیش از ۲۵۰ تن دیگر شد، اسراییل تهاجم به غزه را با هدف نابودی این گروه اسلامگرای تحت حمایت ایران آغاز کرد.

وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است می‌گوید که در حملات اسراییل بر غزه بیش از ۳۱ هزار غیرنظامی فلسطینی کشته شده اند که اکثر شان زنان و کودکان اند.

دفتر ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی روز چهارشنبه اعلام کرد که در حمله نظامیان اسراییلی به یک مرکز توزیع مواد غذایی در شرق رفح، در جنوب نوار غزه، حداقل یکی از کارکنان آن کشته و ۲۲ تن دیگر زخمی شدند.

بلینکن گفت که این حادثه ضرورت تماس بسیار بهتر و مداوم با کارکنان بشردوستانه را نشان می‌دهد.

گروه

XS
SM
MD
LG