لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن به ایران: امریکا به هر گونه حمله پاسخ قاطع خواهد داد 


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده
انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، امروز ۲۴ اکتوبر (دوم عقرب) به ایران هشدار داده گفت که امریکا به هر گونه حمله توسط جنگجویان نیابتی این کشور قاطعانه پاسخ خواهد داد.

بلینکن در نشست شورای امنیت ملل متحد گفت: "ایالات متحده در پی تنش با ایران نیست. ما نمی‌خواهیم که این جنگ [حماس-اسراییل] گسترش یابد. اما اگر ایران یا [نیروهای] نیابتی آن در هرکجا بر پرسونل ایالات متحده حمله کنند، اشتباه نکنید که ما -- به سرعت و قاطعانه از مردم خود دفاع خواهیم کرد، ما از امنیت خود دفاع خواهیم کرد."

ایالات متحده اتهام وارد کرده است که ایران در آغاز مجدد حملات بر پایگاه نیروهای امریکایی در عراق کمک کرده است.

رهبران مذهبی ایران از حماس حمایت می‌کنند، گروهی که به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد و ۱۴۰۰ نفر را کشت و بیش از ۲۰۰ نفر دیگر را اسیر کرد.

اسراییل نیز در حملات متقابل انتقام‌جویانه، نوار غزه را هدف بمباردمان شدید قرار داده که به گفتهٔ وزارت صحت غزه، تا اکنون بیش از پنج هزار فلسطینی، عمدتاً غیرنظامیان در آن کشته شده اند.

ایران همچنان روابط نزدیک با حزب الله لبنان دارد، گروهی که بار ها با اسراییل درگیر شده است.

ایالات متحد که حامی شماره یک دپلوماتیک اسراییل است، هفتهٔ گذشته در مخالفت به یک قطعنامه به این تنش رای داده گفت که در آن حق دفاع خودی اسراییل ذکر نشده بود.

این در حالی است که رهبران ترکیه و قطر بر حمایت کشورهای غربی از اسراییل انتقاد کرده اند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه امروز گفت: "جامعهٔ بین المللی در مقابل حملات غیرقانونی و بی‌بند و بار رژیم اسراییلی علیه غیرنظامیان، اقدام نمی‌کند."

رییس جمهور ترکیه افزود که شورای امنیت ملل متحد به جای اینکه "خونریزی را متوقف، آتش‌بس فوری را تضمین و برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان اقدام کند، با روش یک جانبه این بحران را عمیق کرده است".

پیش از این، امیر قطر حامیان اسراییل را متهم کرده بود که به این کشور در جنگ با حماس "مجوز آزاد برای کشتن" داده اند.

امیر قطر گفت: "این غیرقابل پذیرش است که به اسراییل چراغ سبز بی قید و شرط و مجوز آزاد برای کشتن داده شود، و همچنین ادامه نادیده گرفتن واقعیت اشغال، محاصره و شهرک سازی پذیرفتنی نیست."

این در حالی است که رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ایالات متحده برای ابراز حمایت به اسراییل سفر کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG