لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان: شورای امنیت ملل متحد بحران غزه را عمیق کرده است 


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، روز سه شنبه ۲۴ اکتوبر (دوم عقرب) شورای امنیت ملل متحد را به "عمیق ساختن بحران غزه با خم شدن در مقابل رژیم اسراییلی" متهم کرد.

اردوغان که حامی همیشگی آرمان فلسطینی‌ها است، در روز های نخست جنگ از هر دو جانب خواست تا از خویشتنداری کار بگیرند. اما پس از آماج قرار گرفتن شفاخانهٔ الاهلی عرب، بیشتر صدا بلند کرده است، رویدادی که در آن صدها نفر کشته شد و ضمناً سبب تظاهرات در کشورهای اسلامی شد.

اردوغان در بیانیه‌ای در ۷۸مین سالروز ایجاد ملل متحد گفت: "جامعهٔ بین المللی در مقابل حملات غیرقانونی و بی‌بند و بار رژیم اسراییلی علیه غیرنظامیان، اقدام نمی‌کند."

رییس جمهور ترکیه افزود که شورای امنیت ملل متحد به جای اینکه "خونریزی را متوقف، آتش‌بس فوری را تضمین و برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان اقدام کند، با روش یک جانبه این بحران را عمیق کرده است".

جنگجویان گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر از نوار غزه بالای اسراییل حمله کردند که به گفتهٔ مقامات اسراییل، کم از کم ۱۴۰۰ نفر را کشتند و ۲۲۲ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در حملات متقابل انتقام‌جویانه، نوار غزه را هدف بمباردمان شدید قرار داده که به گفتهٔ وزارت صحت غزه، تا اکنون بیش از پنج هزار فلسطینی، عمدتاً غیرنظامیان در آن کشته شده اند.

اردوغان این مطلب را پس از مکالمهٔ تلیفونی با ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، ابراز داشت.

روسیه، بریتانیا، چین، فرانسه و ایالات متحده اعضای دایمی ملل متحد اند.

رییس جمهور ترکیه اضافه کرد که شورای امنیت ملل متحد "تماشاگر مجازات جمعی باشندگان غزه بوده و کار ادارهٔ ملل متحد را که مسوول کمک با مهاجرین فلسطینی است، فلج می‌کند".

پیش از این، امیر قطر امروز اتهام وارد کرد که حامیان اسراییل به این کشور در جنگ با حماس "مجوز آزادی برای کشتن" را داده اند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطرگفت: "این غیرقابل پذیرش است که به اسراییل چراغ سبز بی قید و شرط و مجوز آزاد برای کشتن داده شود، و همچنین ادامه نادیده گرفتن واقعیت اشغال، محاصره و شهرک سازی پذیرفتنی نیست."

قطر، متحد ایالات متحده که میزبان یک پایگاه نظامی بزرگ ایالات متحده است، همچنین میزبان دفتر سیاسی حماس بوده که محل اقامت اصلی اسماعیل هنیه، رهبر آن گروه است.

گروه

XS
SM
MD
LG