لینک های دسترسی

Breaking News

درگیری بین طالبان و نظامیان پاکستانی سبب انسداد گذرگاه مرزی تورخم شد


منابع امنیتی پاکستان و ساکنان محلی می‌گویند که پس از درگیری و تبادل آتش بین نیروهای امنیتی پاکستان و طالبان افغان در گذرگاه مرزی تورخم، این گذرگاه بر روی تردد مردم مسدود شده است.

یک منبع امنیتی پاکستانی در تورخم که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، گفت که این درگیری ساعت یک بعد از ظهر روز چهارشنبه ششم سپتمبر (۱۵ سنبله) آغاز شد، اما تاکنون تلفاتی در پی نداشته است.

یک مقام محلی دیگر پاکستانی گفت: "معلوم نیست چه کسی شلیک می‌کند، اما بر ما با سلاح‌های سبک و سنگین شلیک صورت می‌گیرد. آنها از هاوان نیز کار می‌گیرند."

این مقام محلی که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، افزود که یک مرزبان پاکستانی تاکنون مجروح شده است.

ارشاد مهمند، یکی از مقامات اداری محلی، گفت که این گذرگاه از طرف پاکستان پس از بروز اختلافات امنیتی بسته شد.

او به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "نیروهای افغان سعی کردند تا یک پوستهٔ بازرسی را در ساحهٔ ایجاد کنند که توافق شده بود هیچ طرف در آن ساحه پوسته ایجاد نکند."

مهمند گفت که "پس از مخالفت طرف پاکستانی، نیروهای افغان گلوله باری کردند" و نیروهای مرزی پاکستان با "شلیک تلافی‌جویانه" پاسخ دادند.

یک مقام افغان در تورخم که از ذکر نامش خودداری کرد، تایید کرد که اختلاف بر سر ایجاد یک پوستهٔ بازرسی توسط مرزبانان آنها آغاز شد، اما گفت که نیروهای پاکستانی نخستین کسانی بودند که آتش گشودند. او نیز مسدود شدن گذرگاه تورخم را تایید کرد.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، تا کنون طالبان و مرزبانان پاکستانی چندین بار در ساحهٔ مرزی تورخم و سپین بولدک-چمن و برخی ساحات دیگر مرزی درگیر شده اند و همواره هر دو طرف همدیگر را به آغاز درگیری‌ها مقصر می‌خوانند.

تورخم از گذرگاه‌های بزرگ و عمدهٔ مرزی میان افغانستان و پاکستان است و بخش زیاد رفت و آمد و تجارت میان دو کشور همسایه از این مرز صورت می‌گیرد.

گروه

XS
SM
MD
LG