لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: مشکل عودت‌کنندگان افغان در تورخم به زودی حل می‌شود


سفارت افغانستان در اسلام‌آباد که توسط طالبان اداره می‌شود، می‌گوید که مشکلات عودت‌کنندگان افغان در گذرگاه مرزی تورخم به زودی حل می‌شود.

این سفارت ناوفت دوشنبه دهم جولای (۱۹ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای گفت که ارتباط نزدیک با مقامات پاکستانی وجود دارد تا مشکلات مهاجرین افغان حل شود.

در اعلامیه آمده است: "طرف پاکستانی با رهبری سفارت در این زمینه همکاری کامل را تضمین کرد و قول داد که پناهجویان افغانی که از پاکستان به کشورشان باز می‌گردند و در تورخم گیر افتاده اند، به زودی اجازه خواهند داشت به کشور خود بروند و همچنین از بروز چنین مشکلاتی در آینده جلوگیری خواهد شد".

این در حالی است که بر اساس یک گزارش نهاد موسوم به (Refugees International) از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در سال ۲۰۲۱، حدود ۶۰۰هزار افغان به پاکستان رفته اند.

این نهاد به نقل از اداره پذیرش پناهندگان ایالات متحده گفته است که تخمین زده می‌شود بین ۲۰ تا ۶۰۰ هزار افغان تازه وارد در پاکستان از طریق برنامه‌های SIV، P1 و P2 در انتظار مهاجرت به امریکا استند.

این گزارش حاکی است که در حال حاضر حد ا قل ۲.۲ میلیون مهاجر و پناهجوی افغان در پاکستان بدون موقف قانونی یا حمایت در این کشور زندگی می‌کنند.

پیش از این به تاریخ ۲۰ جون، روز جهانی پناهجویان، سازمان عفو بین‌الملل گزارش داده بود که افغان‌های تازه مهاجرشده به پاکستان با تهدید بازداشت خودسرانه و اخراج روبرو اند.

عفو بین الملل گفت که به دلیل تاخیر قابل توجه در روند ثبت نام مهاجرین افغان، اکثر افغان‌ها کارت شناسایی مهاجرین در پاکستان را ندارند و اکثر افغان‌ها با ویزۀ عادی به این کشور سفر کرده اند و مدت ویزۀ اقامت شان نیز منقضی شده است.

این نهاد از حکومت پاکستان خواست تا از بازداشت و اذیت‌کردن خودسرانه مهاجرین افغان و پناهجویان افغان که از ترس طالبان مجبور به فرار به آن کشور شده اند، دست بردارد.

بر اساس آمار دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا)‌، از جنوری تا می سال روان میلادی بیش از ۲۹۹هزار افغان از ایران و پاکستان به کشورشان برگشت کرده اند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در گزارش ماه جون اعلام کرد که در این مدت بیش از ۲۶۶ هزار نفر از ایران و حدود ۳۴ هزار نفر از پاکستان به افغانستان بازگشته اند.

XS
SM
MD
LG