لینک های دسترسی

Breaking News

آیا جانسن پس از شش هفته دوباره صدراعظم بریتانیا خواهد شد؟


بوریس جانسن، صدراعظم پیشین بریتانیا، روز شنبه ۲۲ اکتوبر (۳۰ میزان) به لندن بازگشت تا برای کسب دومین دوره صدارت، تنها شش هفته بعد از استعفایش، رقابت کند.

جانسن که شش هفته پیش در پی سلسله‌ای از افتضاح و استعفای شماری از مقامات حکومت‌اش، به شمول وزیر مالیه، حاضر به استعفا شد، در مورد برگشت به شغل قدیمی‌اش اظهارنظر علنی نکرده است، اما جیمز دادریج، وزیر تجارت بریتانیا گفت که جانسن به او گفته است که آماده احراز کرسی صدارت است.

برخی از مقام‌های ارشد حزب محافظه‌کار همچون پریتی پتیل، وزیر داخله پیشین، از نامزدی بوریس جانسن حمایت کرده‌اند، اما دومنیک راب، وزیر خارجه پیشین و شماری دیگری نسبت به آن هشدار داده‌ اند. به باور بعضی تحلیلگران بازگشت او می‌تواند هرج‌ومرج سیاسی بیشتری ایجاد کند.

جانسن توانسته حمایت ده‌ها قانونگذار محافظه‌کار را دریافت کند، اما باید حمایت ۱۰۰ قانونگذار را به دست آورد تا مورد بررسی قرار گیرد.

لیز تراس، جانشین آقای جانسن، روز پنجشنبه اعلام کرد که قادر به عملی کردن برنامه‌اش برای بهبود شرایط اقتصادی بریتانیا نیست و به همین دلیل از رهبری حزب محافظه‌کار و صدارت بریتانیا استعفا کرد.

خانم تراس به صفت کسی که کوتاه‌ترین دوران تصدی صدارت را در تاریخ بریتانیا به نام خود ثبت کرد، چهارمین صدر اعظم بریتانیا است که در کم و بیش شش سال گذشته در پی اختلافات داخلی حزب محافظه کار استعفا می‌دهد.

ریشی سوناک، وزیر مالیه بریتانیا در دولت بوریس جانسن که پس از استعفای آقای جانسن رقابت برای کسب مقام صدارت را به لیز تراس باخت، از نامزدهای احتمالی دیگر برای احراز این مقام است. گفته می‌شود که او حمایت بیش از ۱۰۰ قانونگذار را در حزب محافظه کار بدست آورده است.

پنی موردانت، وزیر دفاع بریتانیا، نخستین عضو ارشد حزب محافظه‌کار است که نامزدی خود برای احراز مقام نخست‌وزیری اعلام کرده است.

چهارمین صدراعظم بریتانیا طی چهار سال اخیر باید ظرف یک هفته انتخاب شود. طبق مقررات، سه نفر در انتخابات درون‌حزبی روز دوشنبه شرکت می‌کنند و نفر اول و دوم برای رقابت نهایی که روز جمعه برگزار می‌شود، انتخاب خواهند شد.

گفته می‌شود که بوریس جانسن و ریشی سوناک، رقبای محافظه‌کار، اواخر روز شنبه گفت‌وگوهایی رودررو داشتند.

جزییات این گفتگو افشا نشده است، اما سندی تلیگراف گزارش داده است که آنها ممکن برای جلوگیری از اختلافات درون حزبی ایتلافی را ایجاد کنند.

ریشی سوناک هندی تبار حمایت ۱۲۸ قانونگذار محافظه کار را بدست آورده در حالیکه جانس از حمایت ۵۳ و پنی موردانت از حمایت ۲۳ قانونگذار برخوردار استند.

XS
SM
MD
LG