لینک های دسترسی

Breaking News

لیز تراس شش هفته پس از احراز کرسی صدارت بریتانیا از این سمت استعفا داد


لیز تراس، صدر اعظم بریتانیا روز پنجشنبه ۲۰ اکتوبر (۲۸ میزان) از کرسی صدارت آن کشور استعفا داد، کرسی که وی درست شش هفته پیش آن را احراز کرده بود.

خانم تراس به صفت کسی که کوتاه‌ترین دوران تصدی صدارت را در تاریخ بریتانیا به نام خود ثبت کرد، چهارمین صدر اعظم بریتانیا است که در کم و بیش شش سال گذشته در پی اختلافات داخلی حزب محافظه کار استعفا می‌دهد.

لیز تراس در یک سخنرانی کوتاه در بیرون مقر صدارت در بریتانیا گفت که تا زمان انتخاب صدر اعظم جدید از سوی حزب محافظه کار، به صفت صدر اعظم به کار ادامه خواهد داد.

او با اشاره به وضعیت بی ثبات اقتصادی بریتانیا و جهان گفت که قادر به ادامۀ کار در این سمت نیست. او گفت: "توافق کرده‌ایم که انتخاب رهبری [حزب محافظه کار] در جریان هفتۀ آینده برگزار شود."

در پی استعفای خانم تراس، رهبران احزاب مخالف به ویژه کییر ستارمر، رهبر حزب کارگر خواستار برگزاری انتخابات سرتاسری شده اند.

استفعای خانم تراس که تا یک روز پیش گفته بود که "اهل ترک کردن میدان" نیست، در پی استعفای وزیر داخلۀ کابینۀ وی و درخواست بیش از ده عضو محافظه کار پارلمان بریتانیا صورت می‌گیرد.

واکنش‌ها

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در پی اعلام استعفای خانم تراس گفته است که امریکا و بریتانیا "متحدان قوی و دوستان پایدار" اند و به گفتۀ وی این واقعیت هرگز تغییر نخواهد کرد.

آقای بایدن در بیانیه‌ای که از سوی قصر سفید نشر شد، گفته است: "از صدر اعظم لیز تراس به خاطر مشارکت در طیفی از موضوعات به شمول پاسخگو نگه داشتن روسیه برای جنگ علیه اوکراین تشکر می‌کنم."

در بیانیۀ قصر سفید آمده است: "به همکاری نزدیک خود با حکومت بریتانیا ادامه خواهیم داد و برای رسیدگی به آزمون‌هایی که جهان و ملت‌های مان با آن روبرو است، یکجا کار می‌کنیم."

امانویل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، در واکنش به کناره‌گیری لیز تراس گفته است که مهم است بریتانیا "در اسرع وقت، ثبات" یابد. او تاکید کرد: "ما بیش از هرچیزی، ثبات می‌خواهیم."

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجۀ روسیه، با استقبال از استعفای لیز تراس گفته است او به خاطر "بی‌سوادی فاجعه‌بارش" به یاد آورده خواهد شد.

لیز تراس به تاریخ هفتم سپتمبر و پس از آن به کرسی صدارت بریتانیا انتخاب شد که بوریس جانسن، صدراعظم پیشین آن کشور در پی سلسله‌ای از افتضاح و استعفای شماری از مقامات حکومت‌اش، به شمول وزیر مالیه، حاضر به استعفا شد.

XS
SM
MD
LG