لینک های دسترسی

Breaking News

بریکس با پیوستن شش عضو جدید موافقت کرد


سران گروه پنج کشور در حال توسعه موسوم به "بریکس"، در سومین روز نشست این گروه در شهر جوهانسبرگ افریقای جنوبی با پیوستن شش عضو جدید موافقت کردند.

رهبران پنج کشور عضو بریکس - برازیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی - روز پنج ‌شنبه ۲۴ اگست (دوم سنبله) توافق کردند که ارجنتاین، ایتوپیا، ایران، عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عرب به بریکس دعوت و از سال آینده عضو این گروه شوند.

شی جینپینگ، رییس جمهور چین این گسترش را "تاریخی" خواند و گفت: "این گسترش نقطهٔ آغاز جدید برای همکاری بریکس است. این (گسترش) نه تنها به میکانیزم همکاری بریکس نیرو می‌بخشد بلکه صلح و توسعه جهانی را بیشتر تقویت می‌کند."

ابی احمد، صدراعظم ایتوپیا پیوستن به بریکس را "لحظهٔ بزرگ" برای کشورش خواند و از آن استقبال کرد.

او در شبکهٔ ایکس نوشت: "ایتوپیا آمادهٔ همکاری با همه برای یک نظم جهانی فراگیر و مرفه است."

محمد جمشیدی، مشاور ارشد رییس جمهور ایران، این اقدام را یک "توسعه تاریخی و یک موفقیت استراتیژیک" برای سیاست خارجی تهران توصیف کرد.

تا اکنون بیش از ۴۰ کشور برای پیوستن به سازمان بریکس ابراز علاقه کرده اند و ۲۳ کشور به طور رسمی درخواست خود را برای عضویت ارسال کرده اند.

تشدید تنش های بین المللی ناشی از جنگ اوکراین و رقابت فزاینده بین چین و ایالات متحده، از دلایل عمدهٔ افزایش تلاش ها برای توسعهٔ این سازمان پنداشته می‌شود که گاهی از اختلافات داخلی و فقدان انسجام رنج می برد.

همه رهبران کشور های عضو بریکس به جز از ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، در این نشست حضور دارند.

پوتین به دلیل صدور حکم بازداشت او از سوی محکمهٔ بین المللی جرایم، به افریقای جنوبی سفر نکرده و از طریق تماس ویدیویی در نشست اشتراک کرد.

لولا دی‌سلوا، رییس جمهور برازیل گفت: "تنوع ما مبارزه برای نظم بین المللی جدید را تقویت می کند. "

لولا گفت که با پذیرش شش عضو جدید، بریکس اکنون تقریباً نیمی از جمعیت جهان و سهم بیشتری از تولید اقتصادی آن را تشکیل می دهد.

نرندرا مودی، صدراعظم هند گفت که کشورش از روابط عمیقی با اعضای جدید برخوردار است و "با کمک بریکس، ابعاد جدیدی به همکاری دوجانبه ما اضافه خواهد شد".

به گفتهٔ تحلیلگران، چین و روسیه، کشورهای سنگین وزن بریکس، تلاش دارند این سازمان را همزمان با تشدید تنش های ناشی از جنگ اوکراین و رقابت فزاینده بیجینگ با واشنگتن، تقویت کنند و با استفاده از نشست سه روزه در جوهانسبرگ ، آنان به دنبال توسعه این سازمان به عنوان وزنه‌ای تعادل در مقابل غرب هستند.

بریکس در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد و در ابتدا بریک نام داشت که از حروف اول نام کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین گرفته شده بود و با پیوستن افریقای جنوبی نام آن به بریکس تغییر کرد. از سال ۲۰۱۰ که افریقای جنوبی به این گروه پیوست، این نخستین بار است که این گروه تصمیم به عضوگیری جدید کرده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG