لینک های دسترسی

Breaking News

بریتانیا کمک‌های بشردوستانهٔ خود را برای غزه دو برابر می‌کند


دیوید کمرون، وزیر خارجهٔ بریتانیا، روز جمعه ۲۴ نومبر (سوم قوس) گفت که کمک‌های بشر دوستانهٔ خود را برای مردم نوار غزه که از جنگ متاثر شده اند، دو برابر افزایش می‌دهد.

کمرون با نشر اعلامیه‌ای گفته است که حکومت بریتانیا به ارزش ۳۰ میلیون پوند را برای فلسطینی‌های جنگ زده در نوار غزه فراهم می‌کند.

این اظهارات دپلومات ارشد بریتانیا یک روز پس از آن بیان شد که کمرون روز پنجشنبه با بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، در بیت‌المقدس ملاقات کرد و قرار است روز جمعه با مقامات فلسطینی نیز ملاقات کند. دفتر کمرون با نشر اعلامیه‌ای گفته است که بریتانیا تلاش می‌کند تا بحران بشری فزاینده‌ای را که مردم در نوار غزه با آن مواجه اند، کاهش بدهد.

کمرون در این اعلامیه گفته است که حکومت کشورش ۳۰ میلیون پوند را برای کمک‌های حیاتی به شمول پناهگاه و ادویه برای مردم غزه فراهم کند.

در این اعلامیه همچنین آمده است که محافظت از غیرنظامیان یک امر ضروری است و حکومت بریتانیا از هر طریق ممکن - زمینی، هوایی و دریایی- تلاش می‌کند تا کمک‌های خود را به مردم غزه فراهم کند.

لندن ماه گذشته دو بار کمک‌های برای مردم غزه فراهم کرد. بار نخست، ۱۰ میلیون و بار دوم ۲۰ میلیون پوند کمک برای مردم غزه اختصاص داد.

کمرون همچنین گفته است که با مقامات فلسطینی در سایر عرصه‌ها کمک می‌کند که شامل آموزش و ظرفیت سازی می‌شود و انتظار دارد تا راه حال دایمی برای بحران کنونی در نوار غزه پیدا شود.

ملاقات وزیر خارجهٔ بریتانیا از اسراییل در حالی صورت می‌گیرد که مقامات اسراییلی به وساطت قطر، مصر و ایالات متحده به آتش‌بس چهار روزه با گروه حماس توافق کرده است.

پس از حمله حماس بر اسراییل که به تاریخ هفتم اکتوبر آغاز شد، اسراییل غزه را آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است . به گفتهٔ مقامات صحت غزه، در اثر این حملات، نزدیک به ۱۵ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان کشته شده اند. اما این آمار تا حالا از سوی منابع مستقل تایید و یا رد نشده است.

جنگجویان گروه حماس در جریان حمله بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر، ۱۲۰۰ نفر را کشته و ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

آتش‌بس چهار روزه میان اسراییل و حماس در غزه از ساعت هفت صبح روز جمعه ۲۴ نومبر (سوم عقرب) به وقت محل آغاز شد و قرار است شماری از گروگان‌ها در قید حماس آزاد شوند.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجهٔ قطر، در یک کنفرانس خبری در دوحه، پایتخت قطر، گفت: "مکث [درگیری] ساعت هفت صبح روز جمعه آغاز می‌شود و نخستین دستهٔ گروگان‌ها غیرنظامی تقریباً ساعت چهار عصر همان روز تحویل داده می‌شوند. "

الانصاری گفت که در ابتدا ۱۳ نفر که همه زنان و کودکان اند، از قید گروه حماس آزاد خواهند شد. او افزود که در طول چهار روز ۵۰ گروگان رها خواهند شد.

به گفتهٔ مقامات قطر، در جریان چهار روز آتش‌بس اسراییل نیز قرار است ۱۵۰ فلسطینی را که در زندان آن کشور محبوس استند، آزاد کند.

گروه

XS
SM
MD
LG