لینک های دسترسی

Breaking News

بریتانیا گروه واگنر را به صفت سازمان تروریستی اعلام می‌کند


حکومت بریتانیا روز چهارشنبه ششم سپتمبر (۱۵ سنبله) گفت که گروه جنگ‌جویان اجیر واگنر را به صفت سازمان تروریستی اعلام خواهد کرد.

پیش‌نویس این طرح به پارلمان بریتانیا پیشکش شده و اگر منظور شود، عضویت در واگنر یا حمایت از این گروه غیرقانونی خواهد شد و نیز به حکومت بریتانیا اجازه خواهد داد تا دارایی‌های واگنر را ضبط کند.

وزارت داخلۀ بریتانیا گفته است که گروه واگنر در "چپاول، شکنجه کردن و قتل‌های وحشیانه" دست داشته و "عملیات این گروه در اوکراین، شرق میانه و افریقا تهدیدی برای امنیت جهانی است."

سویلا بریورمن، وزیر داخلۀ بریتانیا روز چهارشنبه گفت که گروه "خشن و ویرانگر" واگنر "ابزار نظامی ولادیمیر پوتین" است که به گفتۀ وی "فعالیت‌های دوامدار بی‌ثبات کنندۀ واگنر تنها برای مقاصد سیاسی کرملین کار می‌دهد."

گروه واگنر در کنار نظامیان روسی، در جنگ روسیه علیه اوکراین دخیل بوده و در ماه جون سال روان، ییفگینی پریگوژین، رهبر این گروه، شورش مختصری را بر ضد قوای نظامی روسیه به راه انداخت.

پریگوژین ماه گذشته در اثر سقوط هلیکوپتر حاملش کشته شد.

بریتانیا پیش از این نیز تحریم‌هایی را بر گروه واگنر و پریگوژین وضع کرده بود.

جنگجویان گروه واگنر افزون بر جنگ اوکراین در جنگ سوریه و منازعات در افریقا دخیل بوده و از حکومت‌های مالی و جمهوری افریقای مرکزی حمایت می‌کند.

واگنر، گروه شبه نظامی خصوصی روسیه
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:32 0:00

کشورهای غربی و در راس آن ایالات متحده، جنگجویان گروه واگنر را به ارتکاب قساوت‌های گسترده متهم کرده و بر آن گروه تعزیرات وضع کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG