لینک های دسترسی

Breaking News

صدراعظم بریتانیا:‌ برای اوکراین تانک و سیستم توپخانه فراهم می‌کنیم


ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا، روز شنبه ۱۴ جنوری (۲۴ جدی) تعهد کرد که برای اوکراین تانک و سیستم توپخانه را فراهم کند.

تعهد تسلیحاتی بریتانیا در حالی صورت گرفته که روسیه به حملات گستردهٔ خود در سراسر اوکراین به شمول کیف، پایتخت آن کشور ادامه می‌دهد.

صدراعظم بریتانیا پس از تماس تیلفونی با ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، با نشر اعلامیه‌ای گفت که کشورش تانک‌های نوع چلنجر ۲ و سیستم توپخانه را برای کیف فراهم می‌کند. اما در این اعلامیه مشخص نشده است که به چه تعداد تانک برای اوکراین کمک می‌کند و چه زمانی آنرا تحویل خواهد داد.

اما رسانه‌های بریتانیا بدون ذکر منابع شان گزارش داده اند که چهار تانک نوع چلنجر ۲ به اسرع وقت به اوکراین انتقال داده خواهد شد و هشت تانک دیگر به تعقیب آن ارسال خواهد شد.

اعلام کمک‌های جدید برتیانیا فقط چند ساعت پس از آن صورت گرفت که چندین انفجار صبح شنبه به وقت محل در کیف، پایتخت اوکراین رخ داد. مقامات در کیف گفته اند که حملات میزایلی یک زیربنا را در آن شهر هدف قرار داده است. برخی شهرهای دیگر اوکراین نیز روز شنبه شاهد حملات میزایلی بود، اما از تلفات احتمالی گزارش نشده است.

رییس جمهور زیلینسکی روز شنبه در تویتی از صدراعظم بریتانیا تشکر کرد و گفت که "این تصمیم نه تنها ما را در میدان جنگ تقویت خواهد کرد،‌ بلکه سیگنال درست را برای سایر شرکای ما می‌فرستد."

اوکراین از ماه‌ها به اینسو در جستجوی تانک‌های ثقیل از کشور‌های غربی و ایالات متحده بوده است، اما رهبران غربی با احتیاط عمل کرده اند.

پیش از این،‌ اندری دودا، رییس جمهور پولند روز چهارشنبه ۱۱ جنوری (۲۱ جدی) در جریان دیدار از شهر لفیف اوکراین گفت که کشورش آماده است تانک‌های نوع لیوپارد را به اوکراین بفرستد.

اما رییس جمهور پولند تاکید کرد که این اقدام فقط در صورت می‌تواند ممکن باشد که ایتلافی بزرگ بین المللی برای کیف تانک فراهم کند.

قبل بر این،‌ریاست جمهوری فرانسه به تاریخ چهارم جنوری (۱۴ جدی) گفته بود که در پی کمک‌های نظامی به اوکراین، پاریس این‌بار به کیف تانک می‌دهد تا نیروهای این کشور در مقابل تهاجم روسیه از خود دفاع کنند.

XS
SM
MD
LG