لینک های دسترسی

Breaking News

نشست صلح اسراییلی – فلسطینی در قاهره بدون هیچ توافقی پایان یافت


نشست صلح قاهره که برای بررسی و یافتن راه حل به جنگ اسراییلی- فلسطینی روز شنبه ۲۱ اکتوبر (۲۹ میزان) در قاهره برگزار شده بود، بدون هیچ توافقی پایان یافت.

این نشست به دعوت عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهور مصر، برگزار شده بود.

رییس‌جمهور مصر در سخنرانی افتتاحیهٔ خود گفت که هدفش از دعوت به این نشست، "توافق بر سر یک نقشه راه" و پایان دادن به فاجعه بشری در غزه و احیای راهی به سمت صلح بوده است.

در این نشست، رهبران کشورهای عربی بمباران غزه توسط اسراییل را محکوم کردند در حالی که اکثر کشورهای غربی بر محافظت غیرنظامیان تاکید کردند.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، سکوت جهانی در مورد حملات اسراییل به غزه را که منجر به کشته شدن هزاران نفر و بی خانمان شدن بیش از یک میلیون نفر شده است، محکوم کرد و خواستار رویکردی یکسان در قبال مناقشه اسراییل و فلسطین شد.

او گفت: "پیامی که جهان عرب می‌شنود این است که جان فلسطینی‌ها اهمیت کمتری در مقایسه با اسراییلی‌ها دارد."

محمود عباس، رییس ادارهٔ خودگردان فلسطین گفت که فلسطینی‌ها از سرزمین شان آواره و رانده نخواهند شد.

او گفت: "ما جایی نمی‌رویم، ما در سرزمین خود می‌مانیم."

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، در نشست صلح قاهره خواستار آتش‌بس فوری شد و گفت هیچ چیز نمی‌تواند حمله حماس را توجیه کند و هیچ چیز هم نمی‌تواند "مجازات جمعی" مردم غزه را توجیه کند.

فرانسه خواستار ایجاد یک دهلیز بشردوستانه به غزه شد که می‌تواند منجر به آتش‌بس شود. بریتانیا و آلمان هر دو از اردوی اسراییل خواستند تا خویشتنداری نشان دهد و ایتالیا گفت که اجتناب از تشدید تنش مهم است.

شارل میشل، رییس شورای اروپایی هدف اصلی این نشست را گوش دادن به سخنان یکدیگر خواند.

او افزود: "ما باید در مسایل مربوط به وضعیت بشری، جلوگیری از تشدید خشونت در منطقه و روند صلح اسراییل و فلسطین با یکدیگر همکاری کنیم."

هدف این نشست رسیدن به یک موضع مشترک بود،‌ اما عدم حضور بازیگران اصلی از جمله نماینده اسراییل و مقامات ارشد امریکایی سبب شد که این نشست بی‌نتیجه به پایان برسد.

این نشست در حالی برگزار شد که اسراییل به بمباران غزه نه تنها ادامه داده، بلکه گفته است که بمباران را افزایش می‌دهد.

اردوی اسراییل روز شنبه گفت که قصد دارد مرحله بعدی جنگ علیه حماس یعنی حملهٔ زمینی را آغاز کند و برای کاهش خطرات برای نیروهایش بمباران غزه را افزایش می‌دهند.

دانیل هگاری، سخنگوی اردوی اسراییل به خبرنگاران گفت: "از امروز حملات را افزایش داده و خطر را به حداقل می‌رسانیم."

او گفت: "ما باید در بهترین شرایط وارد مرحله بعدی جنگ شویم، نه بر اساس آنچه که کسی به ما چه می‌گوید."

ده ها هزار سرباز اسراییلی پیش از حمله زمینی در مرز غزه مستقر شده اند.

پس از حملۀ حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل که منجر به کشته شدن حدود ۱۴۰۰ نفر در اسراییل شد، نیروهای اسراییلی حملات هوایی انتقامجویانه را بر غزه آغاز کردند که تا اکنون به گفتهٔ وزارت صحت غزه، ۴۳۸۵ نفر کشته برجا گذاشته است که شامل ۱۷۵۶ کودک می‌باشند.

اسراییل همچنین پس از حملهٔ هفتم اکتوبر جریان آب، مواد غذایی و برق را به غزه قطع کرده است که هشدارهای را در مورد یک فاجعهٔ بشری برانگیخته است.

گروه

XS
SM
MD
LG