لینک های دسترسی

Breaking News

قلۀ ایورست در همالیا بار دیگر قد برافراشت


مقام‌های نیپالی و چینی گفته اند که قلۀ ایورست در کوه‌های همالیا بلندتر از آنچه است که فکر می‌شد.

هند در سال ۱۹۵۴ ارتفاع قلۀ ایورست را همراه با برف آن ۸۸۴۸ متر تعیین کرده بود، اما اکنون نیپال و چین تایید کرده اند که ارتفاع این قله کمی بلندتر و ۸۸۴۸ متر و ۸۶ سانتیمتر است.

پرادیپ کمار گیاوالی، وزیر خارجۀ نیپال روز سه شنبه هشتم دسمبر (۱۸ قوس) در یک تماس ویدیویی با وانگ یی، همتای چینی اش یافته‌های جدید در مورد ارتفاع ایورست را اعلام کرد و گفت که این قله "نماد جاودان دوستی میان نیپال و چین است".

چین در سال ۲۰۰۵ اندازه‌گیری کرده بود که ارتفاع بلندترین صخرۀ ایورست به ۸۸۴۴ متر و ۴۳ سانتیمتر می‌رسد یعنی ۳.۷ متر کوتاه‌تر از آنچه که هند در سال ۱۹۵۴ تعیین کرده بود.

اما کوهنوردان گفته اند که زلزلۀ ۷.۸ ریکتر که در سال ۲۰۱۵ در نیپال به وقوع پیوست و منجر به مرگ نزدیک به ۹۰۰۰ نفر شد، تغییراتی را در ارتفاع قلۀ ایورست نیز وارد کرده است.

نیپال که میزبان بیشتر از نصف ۱۴ مرتفع‌ترین قله‌های جهان به شمول ایورست است، در ماه می سال گذشته برای نخستین بار گروهی از کارشناسان را برای اندازه گیری ارتفاع ایورست توظیف کرد.

سپس کارشناسان و کوهنوردان چینی در بهار سال روان، زمانیکه ایورست به خاطر همه‌گیری کووید۱۹ به روی کوهنوردان و گردشگران مسدود بود، به ساحه رفتند تا قامت این قلۀ بلند جهان را اندازه گیری کنند.

دمودار داکال، سخنگوی ادارۀ بررسی نیپال گفته است که کارشناسان نیپالی با استفاده از "سیستم ماهواره‌ای ردیاب جهانی" ارتفاع "دقیق" این قله را تعیین کرده اند.

با اینحال، شمار زیاد کوهنوردان غربی ارتفاع ۸۸۵۰ متری ایورست را که از سوی انجمن ملی جغرافیای موزیم علوم شهر باستن امریکا و با استفاده از تکنالوژی ماهواره‌ای تعیین شده است، می‌پذیرند.

تا کنون ۵۷۸۹ کوهنورد و کارشناس، ۱۰۱۸۱ بار به قلۀ ایورست بالا شده اند. بر اساس بانک اطلاعاتی همالیا، ادموند هیلری نیوزیلندی و شرپا تنزینگ نورگی نیپالی نخستین کسانی بودند که در سال ۱۹۵۳ بر فراز این قله بالا شدند.

XS
SM
MD
LG