لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده بالون جاسوسی چین را سرنگون کرد


وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید که یک طیارهٔ جت امریکایی روز شنبه چهارم فبروری (۱۵ دلو) یک بالون جاسوسی چین را در سواحل کارولینای جنوبی از بین برد.

پنتاگون ورود بالون به حریم هوایی ایالات متحده را "نقض غیرقابل قبول حاکمیت امریکا" خواند.

وزارت دفاع امریکا گفته است که این بالون چند روزی را در حریم هوایی امریکای شمالی سپری کرده بود.به گفتۀ پنتاگون، یک طیارهٔ جت اف-۲۲ این بالون را از بین برد.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، این عملیات را "سنجیده شده و قانونی" خواند.

در این حال، یک مقام ارشد وزارت دفاع به خبرنگاران گفت که اردوی ایالات متحده برای نخستین بار بعد از ظهر شنبه به وقت محلی در واشنگتن علیه این بالون چینایی اقدام کرد. وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که انهدام این بالون هیچ خطری را برای مردم امریکا به وجود نیاورد.

این مقام افزود که این عملیات در حالی صورت گرفت که به مقامات امریکایی اجازه داده شد تا تکه‌هایی از بالون ساقط شده را از آب‌های ایالات متحده جمع‌آوری کنند.

برخی شاهدان رویداد، ویدیوهایی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده اند که نشان می‌دهد بالون پس از شلیک سقوط کرده و به داخل دریا می‌افتد و دود سفید از آن بلند می‌شود.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده که قول داده بود برای مقابله با این بالون اقدام کند، به پیلوتان طیاره‌های جنگی که این ماموریت اشتراک داشتند، تبریک گفت.

بایدن به خبرنگاران گفت: "آنها با موفقیت بالون را پایین آوردند و من از پیلوت‌های ما که این کار را انجام دادند، قدردانی می‌کنم."

وزارت دفاع امریکا گفته که این بالون ابتدا به تاریخ ۲۸ جنوری ۲۰۲۳ در ایالت آلاسکا وارد حریم هوایی ایالات متحده شد، سپس به کانادا رفت و چند روز بعد بر فراز پایگاه هوایی ایالات متحده قرار گرفت.

جو بایدن همچنین روز چهارشنبه گذشته گفت که دستور داده است تا این بالون در اسرع وقت سرنگون شود.

گفته می‌شود این بالون از ایالت مونتانای امریکا عبور کرده بود، جایی که سلاح‌های هسته‌ای و استراتیژیک ایالات متحده در زیر زمین قرار داشته و پایگاه‌های هوایی حساسی نیز در آنجا موقعیت دارد.

یک مقام ارشد وزارت دفاع گفت: "مطمین استیم که این بالون قصد رصد مناطق حساس نظامی را داشته است."

در همین حال، وزارت خارجه چین، سیاستمداران و مطبوعات امریکا را متهم کرده است که از این موقعیت برای بی‌اعتبار کردن بیجینگ استفادهٔ سو می‌کنند.

این وزارت گفته است که چین "همیشه قوانین بین‌المللی را به شدت رعایت کرده و به حاکمیت و تمامیت ارضی دیگر کشورها احترام گذاشته است."

چین تایید کرد که بالون موجود در حریم هوایی ایالات متحده متعلق به آنها است و آن را وسیلهٔ هوایی غیرنظامی نامید. این وزارت همچنین گفت که طیاره در جهت مخالف مسیر مورد نظر خود حرکت کرده بود.

XS
SM
MD
LG