لینک های دسترسی

Breaking News

حزب‌الله، لبنان را وارد جنگ با اسراییل می‌کند - جعجع


سمیر جعجع،‌ رهبر حزب سیاسی ''نیروهای لبنانی'' (Lebanese Forces)
سمیر جعجع،‌ رهبر حزب سیاسی ''نیروهای لبنانی'' (Lebanese Forces)

سمیر جعجع،‌ رهبر یک حزب سیاسی مسیحی لبنان به نام ''القوات اللبنانیه'' روز یکشنبه اول سپتمبر (۱۱ سنبله) گروه حزب‌الله لبنان را متهم کرد که آن کشور را بدون مشوره با مردم، وارد جنگ با اسراییل می‌کند.

جعجع که ریاست جریان اصلی مسیحیان را در پارلمان لبنان بر عهده دارد، در جریان یک سخنرانی، حزب‌الله را متهم کرد که این گروه "تصمیم مردم لبنان را در مورد جنگ و صلح مصادره می‌کند، گویا که دولتی وجود ندارد".

از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس در اکتوبر ۲۰۲۳، حزب‌الله لبنان تقریباََ هر روز به حمایت از حماس با اسراییل درگیر تبادل آتش است. اما حزب جعجع با این درگیری مخالفت دارد.

جعجع در جریان یک سخنرانی‌ در جنوب بیروت، پایتخت لبنان، خطاب به شماری از هوادارانش با اشاره به درگیری‌ها میان حزب‌الله و اسراییل گفت: ''این جنگی است که مردم لبنان آن را نمی‌خواهند و حکومت هیچ حرفی در برابر آن نداشته است. این جنگ نه به لبنان خدمت می‌کند، نه چیزی را برای غزه به ارمغان آورده است و نه یک ذره رنج آنرا [مردم غزه]کاهش داده است.''

پس از جنگ داخلی لبنان بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰، حزب‌الله لبنان یگانه گروهی بود که خلع سلاح نشد. بر اساس گزارش‌ها، سلاح و مهمات حزب‌الله لبنان به طور قابل ملاحظه از اردوی لبنان بزرگتر است.

حامیان حزب‌الله لبنان، این گروه شبه‌نظامی را به عنوان سپری در برابر اسراییل تبلیغ می‌کنند. اما حزب القوات اللبنانیه که منتقد حزب‌الله است، این گروه را ''دولت در داخل دولت '' قلمداد می‌کند.

جعجع گفته است: ''این جنگ که حزب الله در آن دخیل است، قبل از اینکه جنگ بزرگی رخ بدهد و به هیچ کس رحم نکند، باید متوقف شود.''

او از حکومت لبنان نیز خواست تا از حزب‌الله بخواهد که جنگ را در برابر اسراییل متوقف کند.

در حال حاضر، لبنان رییس جمهور ندارد و حکومت سرپرست آن کشور با بحران مالی دست و پنجه نرم‌ می‌کند.

پس از تشدید جنگ میان اسراییل و حزب‌الله در ماه گذشته، درگیری میان دو جناح تا اندازه‌ای فروکش کرده است. تحلیلگران می‌گویند که هر دو طرف برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه، از خویشتنداری کار می‌گیرند.

از آغاز درگیری میان حزب‌الله و اسراییل در اکتوبر سال گذشته، تا حال کم و بیش ۶۰۷ نفر که اکثر شان جنگجویان این گروه بودند، کشته شده‌اند. بر اساس آمار که خبرگزاری فرانس پرس جمع‌آوری کرده است، در میان کشته شدگان، ۱۳۲ غیرنظامی نیز شامل می‌باشد.

جناح اسراییل نیز متحمل تلفات شده است. به گفتهٔ مقامات اسراییل، در جریان این درگیری‌ها، مجموعاََ ۲۴ سرباز آن کشور و ۲۶ غیرنظامی کشته‌ شده‌اند.

این درگیری‌ها سبب شده تا ده‌ها هزار نفر در اسراییل و لبنان، به ویژه ساحات مرزی میان دو کشور، از خانه‌های شان بی‌جا شوند.‌

گروه

XS
SM
MD
LG