لینک های دسترسی

Breaking News

استخبارات امریکا: چین در مورد توانایی‌اش برای حمله بر تایوان تردید دارد


یک جت F-16 تایوان در کنار یک بم افگن H-6 چین در حریم هوایی تایوان پرواز می کند (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌
یک جت F-16 تایوان در کنار یک بم افگن H-6 چین در حریم هوایی تایوان پرواز می کند (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

رییس سازمان استخبارات مرکزی ایالات متحده گفته است معلومات استخباراتی امریکا نشان می دهد که شی جینپینگ، رییس جمهور چین، به اردوی کشورش دستور داده است تا "سال ۲۰۲۷" برای حمله به تایوان آماده باشند.

اما ویلیم برنز گفته است که با توجه به تجربهٔ روسیه در جنگ اوکراین، شی جینپینگ در حال حاضر ممکن در مورد توانایی خود برای انجام این حمله تردید داشته باشد.

این مقام ارشد استخبارات ایالات متحده در مصاحبه‌ای با شبکهٔ تلویزیونی سی‌بی‌اس امریکا که یکشنبه شب به وقت نشر شد، تاکید کرد که امریکا باید تمایل شی جینپینگ برای کنترول نهایی تایوان را "بسیار جدی" بگیرد.

برنز در این مصاحبه گفت: "قسمی‌ که آشکار شده است،‌ ما می دانیم که رییس جمهور شی به رهبران نظامی چین دستور داده است تا سال ۲۰۲۷ برای حمله به تایوان آماده باشند، اما این بدان معنا نیست که او تصمیم دارد در سال ۲۰۲۷ یا هر سال دیگری به تایوان حمله کند."

این مقام ارشد استخبارات امریکا در ادامهٔ این مصاحبه افزود:" فکر می‌کنم قضاوت ما حد اقل این است که رییس‌جمهور شی و رهبری نظامی او امروز در مورد اینکه آیا می‌توانند این تهاجم را انجام دهند یا خیر، تردید دارند."

تایوان و چین در سال ۱۹۴۹ پس از یک جنگ داخلی از هم جدا شدند و نیروهای ملی‌گرای شکست خورده به تایوان فرار کردند و در آنجا حکومتی را ایجاد کردند که بعد‌ها به یک دموکراسی پر جنب و جوش تبدیل شد. اما سرزمین اصلی چین به حزب کمونست آن کشور رسید.

تایوان مانند یک کشور خود مختار عمل می‌کند، اما این جزیره از سوی سازمان ملل متحد منحیث یک کشور به رسمیت شناخته نشده است.

جیمی کارتر، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در سال ۱۹۷۹ حکومت بیجینگ را به رسمیت شناخت و روابط‌اش را با تایوان قطع کرد.

در عوض، کانگرس ایالات متحده در اپریل ۱۹۷۹ میلادی قانونی را زیر نام "قانون تایوان" تصویب کرد. بر اساس این قانون،‌ امریکا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد است تا آن جزیره را در زمینۀ دفاع از خود کمک کند.

با آنکه ایالات متحده تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد و چین آنرا بخشی از قلمرو خود می‌پندارد، امریکا همواره از این جزیره حمایت کرده است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، گفته است که اگر چین بخواهد به تایوان حمله کند، نیروهای امریکایی از تایوان دفاع خواهد کرد. قصر سفید می گوید که پالیسی ایالات متحده در مورد تایوان روشن است و آن اینکه واشنگتن می خواهد وضعیت تایوان را به صورت مسالمت آمیز حل و فصل کند، و این پالیسی تغییر نکرده است.

اما مقامات ایالات متحده در مورد اینکه آیا در صورت حملهٔ چین به تایوان، نیروهای این کشور را به منطقه اعزام خواهند کرد یا خیر،‌ سکوت اختیار کرده است.

برنز در مصاحبه‌ٔ روز یکشنبه گفت که پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، ایالات متحده و شرکای آن از کیف در برابر تهاجم ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه حمایت کردند و این اقدام ممکن است منحیث یک نیروی بازدارنده در مقابل مقامات چین باشد. اما او هشدار داد که احتمال خطر حملهٔ چین بر تایوان قویتر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG