لینک های دسترسی

Breaking News

خروج آنی امریکا از افغانستان می‌تواند به جنگ داخلی بی‌انجامد - گزارش


گروه بین‌المللی بحران نسبت به خروج شتاب‌زدۀ نیروهای امریکایی از افغانستان هشدار داده و گفته است که چنین اقدامی می‌تواند افغانستان را یک‌بار دیگر به جنگ داخلی بکشاند.

این گروه تحقیقاتی مستقر در واشنگتن، در یک گزارش تازه نوشته که خروج ناگهانی امریکا از افغانستان، موضوعی‌ست که در داخل افغانستان و در منطقه، طرفدار ندارد.

در گزارش آمده است "همسایه‌ها و سایر کشورهای دخیل در امور افغانستان، به ویژه ایران، پاکستان، روسیه و چین، همه می‌خواهند که امریکا در نهایت از افغانستان بیرون شود، اما هیچ‌کدام آن‌ها خواهان خروجی پر شتاب نیستند."

گزارش افزوده "در صورتی که آن‌ها به این باور برسند که واشنگتن در نهایت از حضور استراتیژیک خود در جنوب آسیا دست می‌بردارد، احتمالا حتی تمایل به حمایت از دپلماسی امریکا (در افغانستان) نشان بدهند."

بدنبال شدت گرفتن تلاش‌ها برای مذاکره با طالبان، اخیرا گزارش شد که قصر سفید تصمیم گرفته است نیمی از سربازان خود را از افغانستان بیرون کند.

این تصمیم، که چند روز پس از اعلام پایان ماموریت نظامی امریکا در سوریه اعلام شد، نگرانی‌هایی را در کابل و نیز در برخی حلقات سیاسی در واشنگتن بوجود آورد.

لندسی گراهام، از سناتوران برجستۀ جمهوری‌خواه، در سفری که به افغانستان داشت هشدار داد که خروج قبل از وقت از افغانستان، می‌تواند زمینه را برای حملاتی شبیه حملۀ یازدهم سپتمبر فراهم کند.

گزارش شده است که افغانستان در سال ۲۰۱۸، خونین‌ترین سال خود را پس از فروپاشی طالبان در سال ۲۰۰۱ تجربه کرده است.

براساس گزارش‌ها، بیش از ۴۰۰۰۰ هزار نفر، به شمول افراد نظامی و غیرنظامی، در این خشونت‌ها کشته شده اند.

گروه بین‌المللی بحران در گزارش خود نوشته که جنگجویان طالبان در حال حاضر، نیمی از افغانستان را تحت کنترول خود دارند. در چنین شرایطی، این نهاد تاکید دارد که علاوه بر تلاش‌ها برای مصالحه با طالبان، واشنگتن نباید با کاهش نیرو و یا خروج آنی از افغانستان، به پیچیدگی وضعیت بی‌افزاید.

با این‌همه، اخیرا اسکات میلر، فرمانده نیروهای حمایت قاطع در افغانستان گفت که هیچ دستور رسمی برای کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان دریافت نکرده است.

XS
SM
MD
LG