لینک های دسترسی

Breaking News

قطع جنگلات در افغانستان ۱۵ درصد کاهش یافته است


افغانستان در حال حاضر دو درصد ساحۀ سبز دارد
افغانستان در حال حاضر دو درصد ساحۀ سبز دارد

ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان، می‌گوید که هرچند نسبت به سال گذشته، قطع جنگلات ۱۵ درصد کاهش یافته است؛ اما هنوز هم در برخی ولایت‌های این کشور، قطع جنگلات تهدید جدی برای محیط زیست به شمار می‌رود.

به گفتۀ مقام‌ها در این اداره، بر اساس مکلفیت‌های جهانی، افغانستان در حال حاضر، دو درصد ساحۀ سبز دارد که این رقم در سال ۲۰۳۰ میلادی، به ده درصد افزایش خواهد یافت.

مصطفی ظاهر، رئیس این اداره که در مراسم بزرگداشت از روز جهانی حفاظت از محیط زیست، سخن می‌زد، قطع جنگلات را در افغانستان، یک تهدید بزرگ در برابر طبیعت و محیط زیست این کشور خواند.

او با تأکید بر جلوگیری این روند، افزود که هم اکنون، مافیای چوب و برخی مردم محل، بخش اعظم جنگلات ولایت‌های کنر، نورستان، لغمان، فاریاب، بادغیس، خوست، پکتیا، پکتیکا و نیمروز، را قطع می‌کنند.

آقای ظاهر عوامل قطع جنگلات را چنین برشمرد "عوامل مختلف دارد، بیکاری، غربت و نیازمندی به چوب، می‌تواند عوامل آن باشد؛ اما ۸۰ تا ۹۰ درصد (چوب) به بیرون از افغانستان قاچاق می‌شود و تنها دو درصد یا کمتر از آن از سوی مردم محل برای سوخت یا کارهای ساختمانی استفاده می‌شود".

به گفتۀ وی، بر اساس قوانین جهانی حفاظت از محیط زیست، هر کشور مسؤولیت دارد که دو فیصد اراضی خود را سبز سازد و اکنون نیز افغانستان بر اساس همین مکلفیت، دو درصد ساحه سبز دارد و این رقم تا ۲۰۳۰ میلادی، به ده درصد افزایش می‌یابد.

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان، به منظور ازدیاد ساحات سبز، از یک سال گذشته به این طرف برنامه کمربند سبز را آغاز کرده است، که به شمول کابل، در شش ولایت افغانستان برای ساخت ساحات سبز کار می‌کند.

اسدالله ضمیر، وزیر زراعت افغانستان در این مورد گفت "برنامه کمربند سبز کابل را ما سال گذشته آغاز کردمی و به خوبی ادامه دارد، اگر به مناطق مختلف کابل دیده شود، عملاً فعالیت‌ها جریان دارد. همین‌گونه ما در شش ولایت، برنامه کمربند سبز را آغاز کرده ایم که تا سال آینده به ده ولایت گسترش می‌یابد".

در همین حال، "کول حشمت‌خان" کابل امروز به حیث چهارمین پارک ملی حفاظت‌شده معرفی شد. تفاهمنامۀ این پارک امروز میان وزارت زراعت و اداره ملی حفاظت از محیط زیست امضا شد.

آقای ضمیر گفت، قبلاً بخشی زیادی از این منطقه غصب شده بود؛ اما در نتیجۀ تلاش‌های وزارت زراعت، از غصب نجات یافت و در جملۀ پارک‌های حفاظت‌شده شامل گردید.

وزارت زراعت، پلان مدیریتی کول حشمت خان را در جریان ده سال، تهیه کرده است که تنظیم پایدار آب آن ساحه، بهبود معشیت مردم، توسعه ساحه و دیگر موارد تخنیکی، در آن پلان شامل است.

پیش از این، واخان بدخشان، بند امیر و دره شاه فولادی در بامیان، به حیث سه پارک ملی حفاظت‌شده معرفی شده بود.

XS
SM
MD
LG